Sourozenci Nikola a Filip se setkávají v domě svého zemřelého otce. Je čas vyklidit domácnost a rozdělit si majetek. Nic nenaznačuje tomu, že by mezi harampádím bylo něco cenného. Až do té doby, kdy na půdě objeví realistickou malbu kostelíka na pozadí letního nebe. Kde se tu obraz vzal? Filipova manželka na zaprášeném plátně objeví podpis A. Hiller. Nebo je to snad A. Hitler?
O volbě Noční krajiny rozhodly zejména dvě věci. „První je nekompromisnost, s jakou se Mayenburg dívá na tu (cituji) „lavinu hovadin“, které jsme dnes jako jedinci i jako společnost schopni vymýšlet a kterým dokonce někdy i opravdu věříme – a ony přitom jenom maskují naši vlastní slabost, nebo přímo dokonce skryté zlo v nás. Ta druhá věc je neuvěřitelně osvěžující a očistný humor, s jakým to Mayenburg celé dělá“, přibližuje dramaturg Vít Kořínek výběr hry, která měla světovou premiéru na konci roku 2022 v berlínském divadle Schaubühne am Lehniner Platz.
Někteří pozůstalí se snaží zdiskreditovat mrtvé členy rodiny údajnou spoluprací s nacistickými pohlaváry, aby dokázali, že obraz skutečně namaloval odporný diktátor. Neboť kupec by za něj byl ochotný zaplatit nehoráznou sumu.
Proti je Filipova manželka Judita, která za žádnou cenu nechce připustit obohacení rodiny na zrůdném vůdci. Hraje ji Anna Glässnerová, hostující herečka, kterou již diváci mohli vidět ve Lháři: „Myslím, že Juditina argumentace je naprosto věcná a přesná, i když je občas řečena v malinko hysteričtější formě. Ale celá ta situace je tak absurdní, že jí v podstatě nic jiného nezbývá.”
Režisérkou inscenace je Aminata Keita, stálá spolupracovnice NdB, která v minulých sezonách zaujala inscenováním např. Molièrova Amfitryona, Lháře Pierra Corneilla nebo nové české hry Feminista od Marka Šindelky: „Mayenburg se nás snaží především varovat před hrozbou vzrůstající xenofobie a rasismu, která dřímá v každém z nás, a za jistých okolností se začne vynořovat na povrch a ovlivňovat naše každodenní rozhodnutí.”
Výtvarníkem Noční krajiny je Martina Chocholoušek. Aminata Keita: „Martin vytváří nesmírně skutečné, a přitom nerealistické světy, které probouzejí mojí i hereckou fantazii a podporují naši svobodu a hravost. Pro mě je podstatné, aby mi scénograf nebo scénografka nabídli ještě jiný úhel pohledu na téma a příběh, a umožnili mi tak představovat si inscenaci, která dalece přesahuje samotný text hry. V tom je Martin vynikající.”
Aminata Keita pojmenovává i souvislost s krizemi a konflikty dnešního světa: „Přesně tohle by divadlo mělo umět – ve správný čas vyslovit nevyslovitelné, pojmenovat palčivý problém nebo vyjádřit soucit. To, co se děje v Izraeli a Palestině je alarmující, stejně jako na Ukrajině, v Rusku nebo Bělorusku. A výčet by mohl pokračovat. Možnost vyjádřit se zpříma k aktuální situaci, je naplňující, protože s diváky vzniká skutečný dialog o věcech, které jsou důležité a pro zdravou společnost naprosto klíčové.“
Jednou z devíz Mayenburgových her je humor, který rozhodně není jemným glosováním hodícím se k čaji o páté. Aminata Keita: „Myslím si, že komedie a humor má na divadle mnohem širší dosah než tragédie. Takže tenhle šibeniční humor je z mého pohledu ideální prostředek k šíření takto vážného tématu.”
Překlad: Michal Kotrouš, režie: Aminata Keita, dramaturgie: Vít Kořínek, scéna: Martin Chocholoušek, kostýmy: Linda Holubová, světelný design: Filip Horn, animace a projekce: Rebeka Kopkáš Uličná, hudba: Martin Hůla
Hrají: Petra Lorenc, Tomáš David, Anna Glässnerová j. h., Tomáš Šulaj, Jana Štvrtecká
Česká premiéra: 20. října v divadle Reduta