Partneři portálu O divadle

Mecenáši

1. dubna 2025

Venae / Who’s gonna catch me if I fall… / Distant Instant (Národní divadlo Brno v Redutě)

Juniorský soubor Baletu NdB představí svoji čtvrtou premiéru, tentokrát za účasti mezinárodních choreografů

Národní divadlo Brno bude mít zítra v divadle Reduta premiéru projektu Venae / Who’s gonna catch me if I fall… / Distant Instant. Talentovaní tvůrci působící nejen u nás, ale i v Evropě, pro něj postavili dynamické choreografie na míru mladým tanečníkům.

V podání Baletu NdB 2 se divákům představí choreografie Glena Lambrechta, současného demisólisty Baletu NdB, a dvou bývalých členek Baletu NdB, Kristýny Kmentové a Caroliny Isach. Celým večerem budou provázet témata individuality a společného soužití se špetkou španělského temperamentu.

Glen Lambrecht, mladý tanečník a choreograf původem z Belgie, dal důraz na estetiku, díky čemuž vznikly ojedinělé kostýmy inspirované žílami v lidském těle, odtud název Venae. Zamýšlí se nad „kotvami“ norem a standardů, kterými nás společnost často svazuje a omezuje naši individualitu. Ten, kdo usiluje o to být sám sebou, se pak stává jakousi odchylkou od normálu. Hluboké pouto mezi přírodou a člověkem podtrhuje hudba Ezia Bossa, konkrétně jeho 2. symfonie Under the Tree‘s Voices, o které Glen Lambrecht říká: „Tak, jako kořeny stromů proudí život vzhůru do korun, jsou žíly kanálem života našich srdcí a tím i lidstva.”

Chybovat je lidské, kolikrát padneš, tolikrát musíš i vstát. Kolikrát to ale zvládneš, než ti dojdou síly? Kristýna Kmentová v současné době působí na nezávislé taneční scéně nejen jako choreografka, ale také jako tanečnice. Krása a utrpení mezilidských vztahů může pro nás být přítěží, ale také poučením. Padáš-li sám, taky sám vstáváš. Sami však být nemusíme, pokud si dovolíme přijmout druhé.

Závěrečná choreografie večera s názvem Distant Instant od rodačky z Valencie Caroliny Isach, obsáhne hravost, mládí, ale také napětí. Hlavní inspirací byla pro Carolinu myšlenka filozofa Zygmunta Baumana a jeho pojem „tekutá modernita“, která popisuje proměnlivé vztahy dnešní společnosti. Voda je všude kolem nás. Vše tvoří, mění a má různé formy, stejně tak jako lidská společnost.

Kapaliny se pohybují snadno. „Tečou“, „plynou“, „proudí“, „prosakují“; a na rozdíl od pevných látek je není snadné zastavit – obtékají překážky v cestě, jiné rozpouštějí nebo odnášejí s sebou, další prosáknou skrz ně. To jsou některé z důvodů, proč lze „kapalnost“ či „tekutost“ považovat za vhodné metafory pro zachycení povahy současné, v mnohém ohledu originální fáze dějin modernosti.                        

Premiéra: 1. března v divadle Reduta

Mohlo by vás zajímat

29. 3. 2025
Mamma Mia! je globálním fenoménem od své premiéry. Tento muzikál měl premiéru v londýnském West Endu v roce 1999. Na Broadway dorazil o dva roky později, k nám v roce 2014. V 50 zemích a 440 městech světa jej vidělo už 70 miliónů diváků, hraje se celkem v 16 jazycích. Celosvětovému boomu samozřejmě pomohl i […]
25. 3. 2025
Dotýká se nás všech. Inscenace studentů 3. ročníku katedry alternativního a loutkového divadla DAMU se zabývá emocemi, které vyvolává móda
23. 3. 2025
Autor: Boleslav Polívka, režie: Boleslav Polívka, dramaturgie: Vladimír Kelbl, scéna a kostýmy: Dušan Ždímal, hudba: Jiří Bulis, realizace zvukových koláží: Hynek Heřmanský, technická spolupráce: Pavel Tichý, Jaroslav Tichý Hráli: Boleslav Polívka,  Loϊc Jacot-Guillarmod (Radek Balaš, Damian Weber) Boleslav Polívka: „Mně bylo tehdy dvacet pět. Když pak Radek ze své role vyrostl, začal jsem to hrát se dvěma Švýcary, kteří […]
22. 3. 2025
Benjamin Button – milostný příběh mládnoucího muže a stárnoucí ženy, životní pouť ve společnosti, kde věk určuje hodnotu člověka