Partneři portálu O divadle

Mecenáši

22. prosince 2024

Velká bankovní loupež (Východočeské divadlo Pardubice)

Česká premiéra crazy komedie o pokusu o loupež diamantu z banky v Minneapolisu.

Velkou bankovní loupež, poprvé inscenovanou v roce 2016 v Londýně, napsali tři mladí britští autoři – Henry Lewis, Jonathan Sayer a Henry Shields.

Dramaturgyně Anna Hlaváčková: „Jejich tvorba vychází z autorského divadla a v lecčems připomíná styl bratří Marxů nebo legendárních Monty Pythonů. Typicky fraškovité komedie plné gagů a slovních hříček přetékají černým, ale vždy hluboce lidským humorem vedeným ve všudypřítomné nadsázce.“

Velkou bankovní loupež upravil a režíroval Robert Bellan, v Pardubicích známý především díky své divácky velmi úspěšné retrokomedii Normální debil: „Text jsem ‚zeštíhlel‛, s těžkým srdcem jsem se zbavil některých přebujelých montypythonských prvků a soustředil se na příběh hlavních postav v reáliích Velké bankovní loupeže. Ale abych tradiční britské motivy zase tak úplně neochudil, přidal jsem například motiv nejznámější love story z Shakespearovy hry Romeo a Julie, který je dobře znám i běžnému českému divákovi, a dá se tedy účinně parodovat. V mé úpravě se objeví nově i odkazy na filmovou klasiku v oblasti ‚lupičských‛ thrillerů, mafiánských filmů či klasických hororů.“

Původní inscenace v Mischief Theatre na West Endu nabízí vedle řady až akrobatických kousků také efektní pěvecká a taneční čísla. Akční scény, taneční choreografie a podmanivý rock’n’roll 50. let minulého století však nechybí ani v pardubickém zpracování.

Robert Bellan: „Hudba hraje ve většině mých inscenaci velkou roli, její výběr je pro mne důležitý. A právě padesátá léta, ve kterých se odehrává Velká bankovní loupež, jsou z tohoto hlediska ideální. V tomto období totiž vznikalo velké množství energií a nápady naplněných megahitů v interpretaci takových borců, jako jsou Elvis Presley, Chuck Berry nebo Little Richard. S pomocí těchto pánů se tak v naší hře odehrávají předěly, podkresy nebo přímo celá taneční čísla. Choreografka Jana Hanušová, se kterou si profesně i lidsky velmi rozumím, je zárukou toho, že například část rock’n’rollově-choreografická stojí za to! Nutno ale dodat, že jelikož se jedná o parodii, v hudbě nejsme omezeni ničím a diváci se dočkají různých žánrů a stylů napříč hudebním spektrem.“

Autoři: Henry Lewis – Jonathan Sayer – Henry Shields, překlad: Martin Fahrner, režie: Robert Bellan, dramaturgie: Anna Hlaváčková, scéna: Nikola Tempír, kostýmy: Šárka Bellanová, choreografie: Jana Hanušová

Hrají: Ladislav Špiner, Petr Dohnal, Kristýna Hulcová, Zbigniew Kalina

Henry Lewis, Jonathan Sayer a Henry Shields jsou členy Mischief Theatre, vytvořeného studenty London Academy of Music and Art (2008). Jejich hru The Play That Goes Wrong, která vyhrála WhatsOnStage Award za nejlepší novou komedii v roce 2014 a Laurence Olivier Award v roce 2015, lze v současné době vidět v

♣ Městském divadle Kladno (detail inscenacerecenze).

Galerie

Mohlo by vás zajímat

13. 12. 2024
Inscenace inspirovaná investigativou Zdislavy Pokorné z Deníku N, která v době, kdy prezidentský úřad v podstatě vykonávalo duo Martin Nejedlý – Vratislav Mynář na Hradě celý rok sledovala, kdo za nimi na Hrad přijíždí „Vratislav Mynář a Martin Nejedlý vládli Pražskému hradu deset let. Řešili státní záležitosti, ale zároveň se věnovali svému byznysu nebo vlastním […]
12. 12. 2024
Co se dělo za zavřenými dveřmi na Hradě a Hrádečku? Co tajila Hana Benešová, co neříkala Marta Gottwaldová, o co se tajně pokoušela Viera Husáková a co pokoušelo Olgu Havlovou?
11. 12. 2024
30 let – 21 titulů v repertoáru – 32 skvělých českých herců – a na jevišti Ungeltu poprvé Barbora Poláková a Marek Adamczyk
5. 12. 2024
V pořadí druhou operní premiérou 141. sezóny DFXŠ s jednotícím tématem Navzdory je Čajkovského drama o hloubce a plnosti lidského niterného prožívání, které je v kontrastu s prázdnotou vnějšího světa