Partneři portálu O divadle

Mecenáši

21. prosince 2024

Večer na psích dostizích (Činoherní klub)

“Bohužel si myslím, že témata podrobení se agresi a neschopnost jednat jsou v našich životech přítomné stále. Ale silně pociťuji, že právě v tomhle okamžiku evropských dějin, kdy na Ukrajině zuří válka, ponaučení musí být, že stát společně a nenechat se ze strachu rozdělit a nenechat se zastrašit, je jediný způsob, jak můžeme jako lidstvo přežít.”  

Po dvou divadelních klasikách zvolil Činoherní klub pro poslední premiéru letošní sezóny hru současnou. Večer na psích dostizích (A Night at the Dogs), prvotinou britského dramatika Matta Charmana. Ten se s tímto textem stal v roce 2004 (bylo mu tehdy 25 let) vítězem soutěže Verity Bargate Award, kde vyhrál mezi sedmi sty účastníky. Soutěž je otevřena autorům z Velké Británie a Irska, součástí výhry byla nejen finanční prémie (v letošním ročníku je to 5 700 GBP), ale také uvedení hry na jevišti londýnského Soho Theatre. To se stalo v dubnu 2005.

Večer na psích dostizích napsal Matt Charman inspirován prostředím autodílny v jižní Anglii), kde nějakou dobu myl auta a zapisoval si útržky rozhovorů. Hru je obtížné žánrově zařadit; pohybuje se od konverzační komedie přes sociální sondu až po thriller. Velice dobře tak v Činoherním klubu navazuje na linii anglosaské dramatiky, na repertoáru dominantně zastoupené inscenacemi režiséra Ondřeje Sokola.

Má to být velký večer. Po večeři s bráchou sezval Carl k sobě do bytu kámoše z autodílny, se kterými založili čtyřčlenný syndikát a složili se na dostihového psa – každý jednu nohu. „Jejich holka“ má dneska první závod a může jenom mile překvapit. Jejich vysněný večer však s nečekaným návštěvníkem vezme nenadálý směr.

Co můžeme ovlivnit a s čím nenaděláme nic? Máme právo vzít spravedlnost do svých rukou, když se svět netočí podle našich představ? Kam až ustoupit a kdy je správné nemlčet – a ozvat se? Kdy je třeba riskovat a jednat? A jak rozlišit, co je důležité, co všechno je v sázce a kdy jde možná o život?

Je to hra o jednom vysněném podniku, o tom, jak jsou nebezpečné předsudky a zaslepenost, a o velké touze aspoň někdy něco v životě vyhrát.

“Ta hra je o zbabělosti. Je o tom, jak je těžké postavit se agresi a zaslepenosti a říkat pravdu tváří v tvář moci,” přibližuje autor Matt Chairman své téma a pokračuje: “Bohužel si myslím, že témata podrobení se agresi a neschopnost jednat jsou v našich životech přítomné stále. Ale silně pociťuji, že právě v tomhle okamžiku evropských dějin, kdy na Ukrajině zuří válka, ponaučení musí být, že stát společně a nenechat se ze strachu rozdělit a nenechat se zastrašit, je jediný způsob, jak můžeme jako lidstvo přežít.”  

Za pravdu mu dává také režisér David Šiktanc: “Já myslím, že se hlavně změnil kontext, ve kterém ji inscenujeme. Společenský kontext s nastoupivší putinovskou agresí na Ukrajině tomu dodává prostě úplně jiný rozměr. Protože – a to nějakým způsobem předříkávám děj – je tam situace něčeho, co se odehrává bezprostředně za našimi pokoji a k čemu tak jako mlčíme a vztahujeme se. To, co asi před rokem směřovalo pro mě k nějakému latentnímu nacionalismu, teď vlastně mnohem konkrétněji člověka upomíná k té válce.” Důvod věnovat se inscenačně právě této hře vidí takto: “Mě nejvíc zajímalo věnovat se typu ne-hrdinů, nějaké části společnosti, která nebývá moc často reflektovaná. Pro mě je to dát hlas a trochu taky prostor té části společnosti, která žije řekněme na periferii, a nějakým způsobem si připadá osaměle, zrazeně. V Praze to často odmítáme vidět a vlastně si to ani nedokážeme představit, protože žijeme v hodně centralizované společnosti a pražská realita je úplně odlišná od všech ostatních realit. Pro mě je teď samozřejmě dominantní Ústí nad Labem, ale stejně tak by bylo možné mluvit o Ostravě, Chebu a vlastně skoro o všech městech, které jsou v různém smyslu slova periferní.”

Představitel Carla, Vasil Fridrich, přibližuje očekávání večera na psích dostizích očima hlavního hrdiny: “Čeká, že jeho život konečně zase dostane smysl. V posledních měsících se mu rozpadá a tohle by mohlo být něco, co by navrátilo do jeho života radost, potěšení, rozkoš a pocit sounáležitosti s partou svých nejbližších.”

Detail inscenace zde:

Matt Charman (*1979) je britský dramatik, scenárista a producent. Studoval anglickou literaturu; studium na univerzitě ale nedokončil. Hra Večer na psích dostizích (A Night at the Dogs) mu vítězstvím v dramatické soutěži otevřela dveře profesionálního divadla. Londýnské National Theatre mu nabídlo autorskou rezidenci a uvedlo jeho nové hry: The Five Wives of Maurice Pinder (2007) a The Observer (2009).

Začal také psát televizní seriály pro BBC a ITV: například Naše ZOO (Our Zoo, 2014) nebo Black Work (2015). Postupně se propracoval až k filmu a zkusil prorazit také v Hollywoodu. V roce 2015 měl premiéru film Most špionů (Bridge of Spies) v režii Stevena Spielberga na Charmanův námět, který Spielberga v záplavě dalších zaujal. Scénář napsal Charman společně s Ethanem a Joelem Coenovými. Film získal velmi pozitivní kritiku, řadu ocenění a šest nominací na Oscara, přičemž jedna z nich byla za nejlepší původní scénář.

V současnosti se Charman zaměřuje především na filmovou tvorbu. Založil vlastní produkční společnost Binocular. Tento rok bude mít premiéru jeho sci-fi film The Mothership, ve kterém se poprvé představí také jako režisér. Kromě toho vyjde letos šestidílný seriál Treason, který napsal pro Netflix.

Mohlo by vás zajímat

13. 12. 2024
Inscenace inspirovaná investigativou Zdislavy Pokorné z Deníku N, která v době, kdy prezidentský úřad v podstatě vykonávalo duo Martin Nejedlý – Vratislav Mynář na Hradě celý rok sledovala, kdo za nimi na Hrad přijíždí „Vratislav Mynář a Martin Nejedlý vládli Pražskému hradu deset let. Řešili státní záležitosti, ale zároveň se věnovali svému byznysu nebo vlastním […]
12. 12. 2024
Co se dělo za zavřenými dveřmi na Hradě a Hrádečku? Co tajila Hana Benešová, co neříkala Marta Gottwaldová, o co se tajně pokoušela Viera Husáková a co pokoušelo Olgu Havlovou?
11. 12. 2024
30 let – 21 titulů v repertoáru – 32 skvělých českých herců – a na jevišti Ungeltu poprvé Barbora Poláková a Marek Adamczyk
5. 12. 2024
V pořadí druhou operní premiérou 141. sezóny DFXŠ s jednotícím tématem Navzdory je Čajkovského drama o hloubce a plnosti lidského niterného prožívání, které je v kontrastu s prázdnotou vnějšího světa