Partneři portálu O divadle

Mecenáši

31. března 2025

Už je tady zas! (Divadlo F.X.Šaldy)

Mohl by se Adolf Hitler prosadit v dnešní době? Měl by v současnosti šanci uspět se svými názory?

Na téma Hitler toho bylo napsáno tolik, že by se mohlo zdát, že již nelze přijít s něčím novým. V roce 2012 se ovšem v Německu objevila kniha s nenápadným názvem Er ist wieder da a hned po prvním vydání a prezentaci na knižním veletrhu ve Frankfurtu se stala senzací. Její autor Timur Vermes totiž přišel s velmi jednoduchým nápadem – nechal Hitlera po sedmdesáti letech oživnout a chytře si pohrál s myšlenkou, jak by se mohl člověk jeho ražení prosadit v dnešní době. Měl by v současnosti šanci uspět se svými názory?.

Hra nabízí originální pohled na mechanismy moci. Hitler se po prvotním šoku rychle rozkoukává a stává se, díky svým pomateným názorům, hvězdou šoubyznysu a později i politiky. Jistý odpor proti jeho ideám tu sice je, ale jen nepatrný, a antihrdina ho díky svému šarmu a mistrné rétorice poměrně lehce překonává. Krátká a zjednodušená sdělení německému národu se začínají dostávat posluchačům pod kůži a rozjíždí se mechanismus, který lidstvo již mnohokrát zažilo a nebezpečně podcenilo.

Autor ukazuje, jak snadno lze populistické teze díky důmyslné mediální kampani zasadit do hlav přijímajícího davu a tam je nechat úspěšně rozrůstat. Poukazuje na velká nebezpečí, která číhají na současnou západoevropskou společnost. Upozorňuje na to, jak může být demokracie naprosto bezbranná vůči demagogům nejhrubšího zrna, jejichž hlavní hnací silou je bezskrupulózní touha po úspěchu. Že se jedná o problém, který se nás bytostně týká, není třeba zdůrazňovat.

Režisér Zdeněk Bartoš: „Četl jsem knížku, viděl jsem film, takže nabídku pustit se do divadelního tvaru jsem s nadšením přijal. Je to každopádně výzva – pohybujeme se na hraně ostré grotesky (Hitler pronáší naprosté nehoráznosti a jeho okolí se mu přitom lehkomyslně směje) a zároveň apelu proti populismu, který by z toho ale neměl trčet jako transparent. Pro mě je celá hra metaforou toho, jak si extrémní rasistické a politické postoje dokáží v informační bouři, která kolem nás denně zuří, najít ty správné komunikační kanály a upoutat pozornost.“

Dramaturg Jiří Janků: „Základem komediálnosti naší inscenace je konfrontace Hitlera s dnešní dobou. Přestože všechno, co tento antihrdina říká, odpovídá jeho nacistickým představám, dnešní Němci jej považují za provokatéra a komika. Vtip je ovšem v tom, že on sám si ani na okamžik nepřipustí, že by ho někdo mohl nebrat vážně.“

Autorem úpravy je režisér a dramatizátor Matěj Balcar, který hru uvedl v roce 2017 v Divadle Na Jezerce.

Více o inscenaci:

Mohlo by vás zajímat

29. 3. 2025
Mamma Mia! je globálním fenoménem od své premiéry. Tento muzikál měl premiéru v londýnském West Endu v roce 1999. Na Broadway dorazil o dva roky později, k nám v roce 2014. V 50 zemích a 440 městech světa jej vidělo už 70 miliónů diváků, hraje se celkem v 16 jazycích. Celosvětovému boomu samozřejmě pomohl i […]
25. 3. 2025
Dotýká se nás všech. Inscenace studentů 3. ročníku katedry alternativního a loutkového divadla DAMU se zabývá emocemi, které vyvolává móda
23. 3. 2025
Autor: Boleslav Polívka, režie: Boleslav Polívka, dramaturgie: Vladimír Kelbl, scéna a kostýmy: Dušan Ždímal, hudba: Jiří Bulis, realizace zvukových koláží: Hynek Heřmanský, technická spolupráce: Pavel Tichý, Jaroslav Tichý Hráli: Boleslav Polívka,  Loϊc Jacot-Guillarmod (Radek Balaš, Damian Weber) Boleslav Polívka: „Mně bylo tehdy dvacet pět. Když pak Radek ze své role vyrostl, začal jsem to hrát se dvěma Švýcary, kteří […]
22. 3. 2025
Benjamin Button – milostný příběh mládnoucího muže a stárnoucí ženy, životní pouť ve společnosti, kde věk určuje hodnotu člověka