Partneři portálu O divadle

Mecenáši

22. prosince 2024

Tři premiéry Činoherního klubu

Všechny tři inscenace jsou zasazeny do dnešního světa a přinášejí situace, ve kterých diváci, kteří je shlédnou, možná byli, jsou, budou, nebo by mohli být

Sezóna 2022 / 2023 bude pro v Činoherním klubu klidnější, “jen” se třemi premiérami. Těmi budou: BABYBOOM Zuzy Ferenczové v režii Ondřeje Sokola, KONSENT Niny Raine v režii Šimona Dominika a 2:22 – DUCHAŘSKÝ PŘÍBĚH Dannyho Robinse v režii Braňa Holička. Jedná se o současné texty z oblastí, které jsou tvůrcům v Činoherním klubu nejbližší. Všechny tři inscenace jsou zasazeny do dnešního světa a přinášejí situace, ve kterých diváci, kteří je shlédnou, možná byli, jsou, budou, nebo by mohli být.

Dramaturgyně Činoherního klubu, Markéta Kočí Machačíková a Kateřina Popiolková: “Až si budou diváci k inscenacím číst víc – a nejlépe pak až je uvidí – mohou zaznamenat, že přestože se tematicky nepřekrývají (a ani jsme takovou ambici při jejich výběru neměli), mají přece jen něco společného. Kromě drobností, kterých jsme si všimli náhodou – totiž, že ve všech třech hrách se objevují malé děti – věnují se především partnerským vztahům a jejich proměnám v nových a nečekaných životních situacích. Ukazují, že se v určitých životních fázích nevyhnutelně, ale přirozeně dostáváme do nových rolí (BABYBOOM). Reflektují, jak se mění svět kolem nás a s ním taky naše vnímání a potřeba přehodnotit některé, nejen osobní a intimní hranice (KONSENT). Pátrají po tom, co se stane, když jsme nečekaně konfrontovaní s bazálními otázkami důvěry a víry (2:22).”

Hry tematizují rozdíly mezi představami, očekáváními, předsudky a realitou, která se od nich často dost liší. Dokonce nabízejí různé pohledy na to, co je skutečnost, a na to, co se skutečně odehrálo, aniž by odlišné verze byly nutně méně pravdivé, nebo se vylučovaly. Diváci tak před sebou mají více možností, mnohá pro i proti; staví je to do lákavé pozice jakéhosi pozorovatele, někdy dokonce detektiva nebo porotce, jsou nad tím vším a můžou se nechat strhnout, jen když budou chtít.

Umělecký šéf divadla Martin Finger věří, že s letošními tituly Činoherák u diváků uspěje podobně jako s těmi, kterým život vdechl minulou sezónu, zárukou jsou přinejmenším kvalitní režie: “Čeká nás nazkoušení tří nových titulů a všechno to budou české premiéry. Kromě stálého a divácky velmi úspěšného režiséra Ondřeje Sokola bude u nás znovu zkoušet Braňo Holiček, jehož první režie v Činoherním klubu, loni uvedený OŠKLIVEC v hlavní roli s Vojtou Kotkem, zaznamenala u diváků ohromný ohlas. K této režisérské dvojici se připojí Šimon Dominik se hrou, kterou si také sám přeložil. Současně s novými inscenacemi pro diváky chystáme doprovodný program. Kromě tradičního „ČK uvádí“ půjde znovu o scénická čtení nebo debaty po představeních.”

“ČK uvádí”

Příští rok bude už dvacátým rokem, kdy se na jevišti  Činoherního klubu představí deset až dvanáct inscenací neprofesionálních divadelních souborů.  Za tu dobu, co „ČK uvádí“ existuje, se Nedělní večery amatérských a poloprofesionálních divadelních souborů proměnily v celoroční přehlídku amatérského divadla.

Radvan Pácl, dramaturg “ČK uvádí”: “Sezóna 2022/23 pro nás tedy bude trochu slavnostnější. Snad se v ní uskuteční i některá možná překvapení. Stále nám ale půjde hlavně o to, abychom mohli pozvat zajímavé neprofesionální herce, soubory a divadelníky z Prahy, Čech, Moravy a Slezska a aby se Činoherní klub stával prostorem, kde jednou nebo dvakrát za měsíc můžete být přítomni setkání s lidskou činností ze záliby a prožít její proměnu v divadelní zážitek.”

Debaty po představení

Debaty s herci a tvůrci inscenací probíhají v divadle od sezóny 2021/22. Zhruba jednou za měsíc májí diváci možnost setkat se, zeptat se na výběr textu, zkoušení, diskutovat o tématech, která inscenace přináší, a o všem, co je zaujalo. Debaty moderuje studentka katedry teorie a kritiky DAMU a externí redaktorka časopisu Svět a divadlo Barbora Sedláková. V dubnu a v květnu proběhly debaty o představeních Ošklivec a Equus. Další divadlo plánuje zase od října. Debat se může zúčastnit kdokoli z diváků představení.

Cyklus scénických čtení současných španělských her

V minulé sezóně navázal Činoherní klub spolupráci se španělským kulturním Institutem Cervantes v Praze a zahájil cyklus scénických čtení současných španělských divadelních her. Za přítomnosti autorů a překladatelů tak diváci mají možnost objevovat nové španělské a latinskoamerické texty. Po každém scénickém čtení následuje diskuze s tvůrci.

Prvním scénickým čtením byl v květnu 2022 Archimédův zákon (Josep Maria Miró), v červnu pak Golem (Juan Mayorga). Čtení se konají v Činoherní kavárně a vstup je zdarma.

Mohlo by vás zajímat

13. 12. 2024
Inscenace inspirovaná investigativou Zdislavy Pokorné z Deníku N, která v době, kdy prezidentský úřad v podstatě vykonávalo duo Martin Nejedlý – Vratislav Mynář na Hradě celý rok sledovala, kdo za nimi na Hrad přijíždí „Vratislav Mynář a Martin Nejedlý vládli Pražskému hradu deset let. Řešili státní záležitosti, ale zároveň se věnovali svému byznysu nebo vlastním […]
12. 12. 2024
Co se dělo za zavřenými dveřmi na Hradě a Hrádečku? Co tajila Hana Benešová, co neříkala Marta Gottwaldová, o co se tajně pokoušela Viera Husáková a co pokoušelo Olgu Havlovou?
11. 12. 2024
30 let – 21 titulů v repertoáru – 32 skvělých českých herců – a na jevišti Ungeltu poprvé Barbora Poláková a Marek Adamczyk
5. 12. 2024
V pořadí druhou operní premiérou 141. sezóny DFXŠ s jednotícím tématem Navzdory je Čajkovského drama o hloubce a plnosti lidského niterného prožívání, které je v kontrastu s prázdnotou vnějšího světa