Jak se změnil svět od doby, co začalo lidstvo těžit ropu? Co všechno jsme ochotni pro ni udělat? A jak dlouhý může být lidský život? I tyto otázky si klade nastupující absolventský ročník katedry činoherního divadla pražské DAMU. Jako svou první absolventskou inscenaci tak uvede text britské dramatičky Elly Hickson Ropa, který na příkladu života jedné ženy ilustruje vývoj ropného průmyslu – od jeho počátku v roce 1889 přes vrchol v polovině 20. století až po nejistou budoucnost.
(Hra byla poprvé uvedena ve Velké Británii v roce 2016 v Almeida Theater, následně v roce 2019 ve Spojených státech v Olney Theatre Center.)
Ropa ovlivňuje už více než sto padesát let veškeré geopolitické dění na světě. Odkud pochází ropa, kterou používáme? Jak moc jsme na ní a jejích dodavatelích závislí? Stejně palčivé jsou i otázky týkající se ekologického dopadu její těžby.
Režisér Eliáš Gaydečka: “Surovina, na níž závisí naše svoboda, nemá nekonečné zásoby. Svoboda a pohodlí, v němž naše generace vyrostla, a jejichž postupný konec nejspíš zažijeme, je krátký naivní sen. Sen západního člověka, který se rozhodl, že si s nehostinným světem vyobchoduje lepší podmínky pro svou existenci – teplo, světlo, bezpečí a zázemí pro vlastní děti. To vše výměnou za budoucnost planety Země.”
Hru Elly Hickson vnímají tvůrci jako způsob, jak se vyjádřit k fenoménu, který dalekosáhle ovlivňuje jejich vlastní budoucnost. Dramaturgyně a překladatelka hry Klára Metge: „Hledali jsme současný text, který by nám umožnil vytvořit komentář k současnému stavu světa, a který by zároveň k publiku promlouval výsostně divadelním, múzickým jazykem. Ropa se ukázala být ideální volbou.”
Při překladu si dle vlastních slov nejvíce uvědomila zrcadlový aspekt hry: „Obě hlavní postavy, May i Amy, se ke konci hry prolínají, Amy opakuje stejné repliky, které říkala May na začátku příběhu. Úzký a v tomto případě i značně problematický vztah matky s dcerou se tak stává otázkou jejich individuální identity.”
Inscenace představuje i výrazné příležitosti pro studenty herectví DAMU, a to zejména pro představitelky dvou hlavních ženských rolí May (Marie Anna Myšičková) a Amy (Barbora Vašíčková). I to byl jeden z důvodů volby textu – výrazných ženských rolí je obecně stále méně než mužských. Pro herečky však tato dvojice matky s dcerou představuje možnost komplexní a vrstevnaté práce na roli.
Eva Salzmannová, pedagožka herectví: „Když dostane herečka roli, která se klene od mládí až po stáří, je to vždycky výzva. A výzva o to větší, když je ta herečka mladá. A vzhledem k tomu, že v Ropě dvě hlavní hrdinky prožijí během večera asi 150 let, už to skoro vypadá, že hrají Věc Makropulos.”
Ve scénografii Emy Dulíkové se ze světa doby ropné stává studené, nehostinné místo, jež své postavy dusí a zároveň děsí svou šíří. Ve stejné estetice se nese i trailer inscenace, který natočili studentka režie FAMU Sarah Slavíčková (Moje domovina) a student kamery Daniel Novák. Ropa zároveň naznačuje dramaturgickou skladbu sezóny nastupujícího absolventského ročníku – sezónu, ve které chtějí mladí tvůrci akcentovat témata, jež se zásadním způsobem dotýkají jejich vlastní generace.
Pedagogické vedení ročníku: Mgr. Michal Dočekal, MgA. Jana Slouková, prof. MgA. Jan Burian, doc. MgA. Eva Salzmannová, prof. Mgr. Jan Štěpánek
Veřejná generální zkouška: 16. dubna
Premiéra: 17. dubna
Více o inscenaci:
