Spolek Kašpar se zajímá spíš o komornější tituly, této zálibě konvenuje i zakládání komorních scén (Bytové divadlo Ferdinanda Vaňka; Kašpar Klubovna), ale čas od času se od této linie odkloní a uvede i vícehlavý titul – Běsi, Srpen v zemi indiánů, Protokol… Před pár lety se na dramplánu objevil titul, který ale všechny zmíněné nechává daleko v závěsu!
Jsou to asi tři roky, kdy jsme se s Jakubem Špalkem a Filipem Nuckollsem začali bavit o titulu, který by ke světovým klasikům (Shakespearovi, Calderónovi, Rostandovi) a k Vančurovi, přidal nějakého dalšího českého klasika. Spontánně jsme všichni začali nahazovat tituly z období tzv. venkovského realismu (Gazdina roba, Její pastorkyně, Kříž u potoka, Rok na vsi). Po pár sezeních bylo jasno… v Kašparu jsme se rozhodli inscenovat Rok na vsi Aloise a Viléma Mrštíkových.
V minulém roce se situace v Kašparu trochu změnila, ale plány jsme rušit nechtěli. S nápadem uvést velkolepou celosouborovku Jakub Špalek oslovil režisérku Báru Maškovou, která nabídku přijala a celé se to dalo do pohybu…!
Duben 22 – Bára přijímá, dostává text a čte si
Květen, červen 22 – obsazujeme (pozdě, ale přece)
Červenec 22 – užíváme prázdnin a čteme
Srpen 22 – sedíme nad textem
Září 22 – scházíme se nad textem
Říjen, listopad 22 – v tvůrčím týmu si společně čteme text + řešíme výtvarné a režijní pojetí
Prosinec 22 – 1. čtená, 2. čtená, Vánoce
Leden 23 – začínáme zkoušet, uvádíme veřejnou zkoušku
Únor 23 – intenzivně zkoušíme, uvádíme další veřejnou zkoušku
Březen 23 – stále intenzivně zkoušíme a těšíme se na PREMIÉRU
Rok na vsi zkoušíme v dramatizaci Miroslava Krobota, kterou jsme adaptovali, pro naše potřeby, protože původní obsazení třiceti(+) lidí by se nám na jeviště do Celetné nevešlo… a začali jsme zkoušet… Zkoušení je to krásné a intenzivní, dvacet jedna lidí jeviště v Celetné ještě nehostilo.