Partneři portálu O divadle

Mecenáši

8. dubna 2025

Rok české hudby v Národním divadle moravskoslezském

Smetanovský operní cyklus Ostrava 2024 nebo balet Rapsodie Bohemia

V Národním divadle moravskoslezském začínají v sobotu 2. března oslavy Roku české hudby. První operou Bedřicha Smetany Braniboři v Čechách zahajuje divadlo v den 200. výročí Smetanova narození úvodní blok Smetanovského operního cyklu Ostrava 2024. Závěrečný blok bude odehrán v květnu, skončí 12. května, tedy dnem 140. výročí Smetanova úmrtí. Divadlo tak v devíti dnech dvakrát za sebou odehraje všech osm dokončených oper, a to v pořadí, v jakém je Smetana psal. Výjimkou je slavnostní Libuše – ta zazní dvakrát koncertně, v podání Janáčkovy filharmonie Ostrava, se sólisty a Pražským filharmonickým sborem.

Kromě kompletu Smetanových dokončených oper divadlo už nyní zve na novinky zařazené do dramaturgie opery i baletu k poctě českým skladatelům a Roku české hudby. Balet NDM zkouší pro dubnovou premiéru inscenaci tří děl mladých choreografů na hudbu českých skladatelů s názvem Rapsodie Bohemia, v červnu se ostravské publikum dočká nové inscenace Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky. V říjnu pak uvede opera premiéru Šarlatána Pavla Haase v režii Ondřeje Havelky.

V sobotu 2. března diváci uvidí první ze Smetanových oper – Branibory v Čechách. Ředitel NDM, režisér Jiří Nekvasil: „Smetanovský operní cyklus Ostrava 2024 systematicky připravujeme už od roku 2014, kdy jsme nastudovali s tehdejším hudebním ředitelem opery Robertem Jindrou poslední dokončenou operu – Čertovu stěnu. Tu jsme v obnovené premiéře s obměněným obsazením a v novém hudebním nastudování současného hudebního ředitele opery Marka Šedivého uvedli v půlce prosince.“ (Poslední obnovenou premiérou a završením příprav cyklu byli koncem února právě Braniboři v Čechách.)

Jiří Nekvasil: „K velké škodě pro diváky i pro interprety se Smetanovy opery z repertoáru našich operních domů v posledních 30 letech téměř vytratily. Smetana přitom otevřel dveře hudbě 20. století, což mu ale v jeho době zasloužené uznání nepřineslo. Proto jsem přesvědčen, že právě nyní je ta správná chvíle představit Smetanu světu jako progresivního skladatele. Všech osm dokončených oper Bedřicha Smetany jsou díla zralá. Každé je v podstatě jiné, jako by skladatel zkoušel výrazové možnosti operního žánru a otevíral tím dveře i svým následovníkům. Je to velká výzva pro současné interprety – sólisty, hudebníky i inscenátory. Stavíme vedle sebe v našem divadle všechny jeho dokončené opery a od soboty 2. března nabídneme zážitek, srovnání. Spolu se zahájením prvního bloku cyklu vydáme knižně všechna libreta s anglickým významovým překladem.“

Za deset let příprav cyklu v Ostravě v téměř šesti desítkách smetanovských rolí debutovalo více než 70 operních sólistů a první zkušenost se Smetanovými operami má 8 dirigentů (někteří i ve dvou či třech operách).

Smetanovy opery budou takto v blocích uvedeny v Ostravě nadlouho naposledy. Jiří Nekvasil: „S koncem této sezóny opustí repertoár operního souboru Dvě vdovy, Čertova stěna a Dalibor. Braniboři v Čechách a Tajemství pak s koncem roku 2024. Se třemi operami jedeme hostovat v červnu na festival do Litomyšle a v lednu 2025 do Plzně. Stálicí u nás zůstane Prodaná nevěsta a v dalších sezónách se opět vrátíme k Hubičce.”

Opera NDM se po letech vrátí k Příhodám lišky Bystroušky Leoše Janáčka, v režii izraelského choreografa Itzika Galiliho. Premiéra v hudebním nastudování hudebního ředitele opery NDM Marka Šedivého bude 6. června, Itzik Galili už zahájil v únoru zkoušky se souborem baletu NDM, vrátí se pak k dalším během dubna.

10. října pak bude mít v Ostravě premiéru dílo skladatele Pavla Haase s názvem Šarlatán – operu nazkouší Ondřej Havelka s dirigentem Jiřím Habartem. (Pavel Haas zahynul v Osvětimi, prošel táborem v Terezíně a NDM touto operou zakončí volný cyklus Opery terezínských skladatelů. Dílo bude uvedeno na podzim v Brně v rámci festivalu Janáček Brno.)

Balet NDM oslovil tři choreografy narozené v 80. letech 20. století a od 11. dubna nabídne působivou fúzi hudebních stylů 20. století jako poctu čtyřem českým skladatelům. Američan Justin Peck (nar. 1987), držitel Ceny Tony a choreograf, který spolupracuje i na filmech Stevena Spielberga nebo Sofie Coppolové, nastuduje v Ostravě v české premiéře svou choreografii z roku 2015 s názvem Heatscape na hudbu Bohuslava Martinů. 

Šéfka baletu Lenka Dřímalová: „Další dvě díla uvidí diváci ve světových premiérách a tvoří je pro nás dvě výrazné osobnosti české taneční scény, Jana Burkiewiczová (nar. 1982) a Viktor Konvalinka (nar. 1985). Choreograf Viktor Konvalinka slibuje hravost a humor. Zakladatel skupiny DEKKADANCERS, bývalý první sólista Baletu ND v Praze a držitel Ceny Thálie, připraví své dílo s názvem Úhel pohledu na hudbu Jaroslava Ježka, Bohuslava Martinů a Erwina Schulhoffa. Jsme potěšeni, že o vstupenky na baletní novinku je už nyní mezi diváky velký zájem.”

Jana Burkiewiczová nazkouší se členy baletu scénickou báseň Ikarie, pro niž se inspirovala především hudbou světoznámého skladatele filmové hudby Zdeňka Lišky k české sci-fi Ikarie XB 1 z roku 1963: „Vycházím zejména z mytologického smyslu slova, kde Ikárie je místo plné radosti, štěstí a harmonie.”

Mohlo by vás zajímat

6. 4. 2025
Autor: Nikolaj Vasiljevič Gogol, překlad: Zdeněk Mahler, režie: Sergej Fedotov, scéna: Bára Lhotáková, kostýmy: Petra Štětinová Hráli: Ivan Trojan, Klára Melíšková, Zdenka Volencová, Jan Španbauer, David Novotný, Petr Vydra, Ladislav Frej, Zita Morávková, Jana Holcová, Martin Myšička, Lukáš Hlavica, Pavel Šimčík, Martin Pechlát, Tomáš Měcháček, Denisa Nová Premiéra: 12. ledna 1998 Záznam divadelního představení: Česká televize 1999Rozhovory: Thespis (Ondřej […]
3. 4. 2025
Švandovo divadlo uvede nejdivočejší Ibsenovu hru o rodinných lžích
3. 4. 2025
Příští sezóna přinese v Jihlavě pět titulů činoherního souboru – adaptace filmů, nové původní hry i dramatizaci klasického díla. Sezóna rovněž představí nový formát předplatného ve spolupráci s Národním divadlem Brno. Motto nové sezóny „A co vidíš ty?“ vyjadřuje myšlenku, že na svět i na samotné inscenace se dá dívat z mnoha úhlů. Je zde úhel tvůrce, který příběh vypráví, i úhel diváka, který si příběh interpretuje a prožívá
3. 4. 2025
Práci ZUŠ již devátým rokem vyzdvihuje celostátní festival ZUŠ Open, který se z původního jednodenního happeningu vyvinul v několikatýdenní akci řadící se mezi největší kulturní projekty v České republice. Letos se uskuteční v termínu od 14. května do 6. června