Původní balet Princezna Hyacinta měl světovou premiéru v roce 1911 v Národním divadle v Praze. Tři tvůrci – hudební skladatel Oskar Nedbal, libretista Ladislav Novák a choreograf Achille Viscusi – vytvořili groteskní baletní pantomimu s kontrastním spletitým pohádkovým dějem, ovšem s hlubokým obsahem upozorňujícím na důležité hodnoty, za které má smysl bojovat. Plakát k inscenaci vytvořil samotný Alfons Mucha – jeho Princezna Hyacinta patří ke skutečným skvostům českého výtvarného umění. Její estetická krása, stejně jako taneční podoba díla ukrývají mnoho tajemných symbolů a prvků.
Nová adaptace Princezny Hyacinty z původního libreta ponechává zásadní postavy příběhu a prostředí, kde se pohádka odehrává. Choreografka Marika Blahoutová: ,,Zvolily jsme ale daleko čistší a jednodušší dějovou linku. Balet nabízí vše, co má pohádka obsahovat – opravdovou lásku chuďase a princezny, nevhodné nápadníky, zlého čaroděje, snový obraz z jiného světa Království Hyacint a konec, kdy dobro a láska vítězí nad zlem. Hlavní hrdina je podroben nejtěžší zkoušce. Musí změnit sám sebe. V původní verzi nešlo o láskyplný příběh kováře a princezny Hyacinty a děj byl velmi zamotaný. Proto jsme některé scény upravily pro lepší pochopení a plynulost děje.”
Historické skladby Oskara Nedbala doplní hudební kompozice soudobého skladatele Zbyňka Matějů. Záměr inscenačního týmu vysvětluje Kateřina Hanáčková: ,,Původní plán byl inscenovat balet jen na Nedbalovu hudbu, jenže neexistuje nahrávka, jen partitura – a to dokonce i originální s rukopisnými Nedbalovými poznámkami. Řada hudebních částí je překrásných a já jsem moc ráda, že je vrátíme do života. Nicméně nechtěly jsme rekonstruovat původní dílo, které navíc nebylo ani tehdy dobře přijato. Proto jsme oslovily hudebního skladatele Zbyňka Matějů, který již složil několik baletů (například pro Národní divadlo Malou mořskou vílu nebo Čarodějova učně) a s jeho pomocí vznikla nová partitura. Některé části diváci uslyší jen v podání klavíru. Je to nádherný zážitek, čistota a jednoduchost Nedbalovi moc sluší. Jiné části pak zahraje komorní orchestr složený z vynikajících hudebníků, kteří stejně tak zahrají i části, které nově zkomponoval Zbyněk Matějů.”
Ručně malovanou pohádkovou scénu Princezny Hyacinty navrhla jedna z nejžádanějších českých scénografek, kreativní a inspirativní umělkyně Lucie Loosová. Kostýmy jsou dílem světově uznávaného výtvarníka Josefa Jelínka, který do inscenace vtiskl svůj jedinečný rukopis, při němž se nechal inspirovat secesí.
Oceňovaná tanečnice a choreografka Marika Blahoutová ve své choreografii propojuje klasický, neoklasický a současný tanec. Její poetický a dramatický výrazový taneční slovník pohádkové inscenaci i tanečníkům sluší.
Podíváme-li se do taneční historie, inscenace Princezny Hyacinty se v Liberci naposledy uváděla v sezoně 1947/48 v choreografii Josefa Škody. Plných sedmdesát pět let se Princezna Hyacinta v Čechách neuváděla vůbec. Liberecký balet se tak snaží s úctou k odkazu našich uměleckých předchůdců znovu rozzářit příběh ze zapomenutého pohádkového světa.
Více o inscenaci: