Partneři portálu O divadle

Mecenáši

21. prosince 2024

Příběh sťatých řeholnic (Hudební fakulta JAMU)

Komorní opera Hudební fakulty JAMU připravuje příběh sťatých řeholnic

Jímavý operní titul Dialogy karmelitek od francouzského skladatele Francise Poulenca připravila Komorní opera Hudební fakulty JAMU. Nová inscenace, kterou nastudovala studentka operní režie Kateřina Křivánková, vypráví mučednický příběh nevinných jeptišek popravených za Velké francouzské revoluce.

„Je to dílo, které se vám dostane hluboko pod kůži,“ říká Kateřina Křivánková. Poukazuje tak na hlavní témata opery, kterými pro ni jsou strach ze smrti, hledání vnitřního klidu, víry i podstaty života samotného. Aby silný příběh a jeho sdělení nezůstalo v pozadí nádherné Poulencovy hudby, rozhodla se režisérka s Václavem Málkem francouzské libreto přeložit do češtiny. Studentský divadelní tým připravuje dvouhodinovou inscenaci; francouzský originál o třech dějstvích zkrátil na jednání dvě. (Operní libreto napsal Georges Bernanos jako adaptaci povídky Gertrudy von Le Fort z roku 1931.)

Dirigent Patrik Červák upozorňuje na nebývale početné obsazení hráčů v tomto studentském projektu: „Náš proměnlivý Janáčkův akademický orchestr nyní čítá na čtyřicet hudebníků a je největší, který kdy v Divadle na Orlí působil.“ Do menšího orchestřiště se musí vejít například hned troje bicí, harfa či klavír. Mladý dirigent slibuje také efektní akustické řešení operního finále, v němž je šestnáct nevinných řeholnic gilotinováno: „Poulenc konkrétní zvuk nepředepsal, my však nechceme nic umělého ze záznamu a využijeme právě naše nabité orchestřiště.“ Dodává, že finále prostoupí také duchovní píseň Veni Sancte Spiritus (Přijď, ó Duchu přesvatý).

Scéna k opeře je dílem výtvarnice Terezy Jančové, která použila perlinku, tedy stavební materiál na zateplování domů: „Tato mřížka ze skelných vláken se podobá textilnímu tylu a jdou z ní vytvořit přesné kompozice.“

Julie Ema Růžičková, která jako kostýmní výtvarnice účinkující oblékala, zčásti využila historický vzhled řeholních hábitů v kombinaci vrchního hnědého roucha a bílé suknice: „Všechna děvčata budou bosá, jak jim to přikazuje jejich řehole.“

Studenti se před prací na inscenaci také setkali s pražskou karmelitánskou sestrou Jitkou, které její volnější klauzura nezapovídá opustit klášter, jako tomu je u Bosých karmelitek v Dastech a Dačicích. V mučednickém příběhu popravených řeholnic je jednou z hlavní postav Blanka od Kristovy úzkosti, kterou nastudovala Hana Kuželová: „Téma je velmi závažné a náročné, bylo proto opravdu těžké po zkoušce nechat Blanku v divadle a odejít domů jako Hana.“

Opera Dialogy karmelitek měla světovou premiéru v roce 1957 v italské La Scale. První české uvedení se uskutečnilo v roce 2000 v opavském Slezském divadle v režii Františka Preislera. Připravovaná operní inscenace představuje také jeden z výstupů letošních oslav 75. výročí od založení Janáčkovy akademie múzických umění.

Premiéra: 19. března v Divadle na Orlí

Specialista pro vnější vztahy JAMU

Mohlo by vás zajímat

13. 12. 2024
Inscenace inspirovaná investigativou Zdislavy Pokorné z Deníku N, která v době, kdy prezidentský úřad v podstatě vykonávalo duo Martin Nejedlý – Vratislav Mynář na Hradě celý rok sledovala, kdo za nimi na Hrad přijíždí „Vratislav Mynář a Martin Nejedlý vládli Pražskému hradu deset let. Řešili státní záležitosti, ale zároveň se věnovali svému byznysu nebo vlastním […]
12. 12. 2024
Co se dělo za zavřenými dveřmi na Hradě a Hrádečku? Co tajila Hana Benešová, co neříkala Marta Gottwaldová, o co se tajně pokoušela Viera Husáková a co pokoušelo Olgu Havlovou?
11. 12. 2024
30 let – 21 titulů v repertoáru – 32 skvělých českých herců – a na jevišti Ungeltu poprvé Barbora Poláková a Marek Adamczyk
5. 12. 2024
V pořadí druhou operní premiérou 141. sezóny DFXŠ s jednotícím tématem Navzdory je Čajkovského drama o hloubce a plnosti lidského niterného prožívání, které je v kontrastu s prázdnotou vnějšího světa