Městské divadlo Kladno oslaví letošní Noc divadel i premiérou dvou aktovek Václava Havla, Audience a Protest, v režii dramaturgyně divadla Kristýny Čepkové.
Proč jste si pro svůj režijní debut vybrala právě tyto texty?
Rozhodla jsem se inscenovat právě aktovky Audience a Protest, protože jsou neskutečně vtipné, hořké, tragikomické… a divácky vstřícné! Navíc je považuji v dramatice Václava Havla za zlomové. Audienci napsal v roce 1975 zhruba za dva dny, víceméně pro pobavení přátel při letním setkání na Hrádečku. Jak se ale ukázalo, hra má mnohem větší přesah. V této aktovce se také v hlavě autora zrodil Ferdinand Vaněk. Je to fenomén a archetyp, který je mnohými, poněkud zjednodušeně, označován jako Havlovo alter ego. Vaněk ale začal žít svým životem i v hrách jiných dramatiků, např. Pavla Kohouta. Protest z roku 1978 je Havlovou „poslední vaňkovkou“ a je v určitém ohledu hrou o něco zralejší, ale zdaleka už ne tak přímočarou. Pojmenovávají se v ní ale totožné mechanismy a principy lidského jednání jako v Audienci. Kromě Vaňka, kterého v naší inscenaci představují dva herci, v každé z aktovek někdo jiný, zde máme postavu Sládka a Staňka. Dva na první pohled naprosto odlišné lidi, ze sociálně i intelektuálně odlišného prostředí. Oba ale řeší až překvapivě podobný problém. Jak si tváří v tvář Vaňkovi obhájit své činy, jak mít čisté svědomí a jak dosáhnout vnitřní svobody, kterou oba zoufale postrádají, zatímco Vaněk ji ztělesňuje.
Co vás přimělo přestoupit z pozice dramaturga do té režisérské a hodláte se režii věnovat ve větší míře? Pokud ano, jaké typy, druhy textů byste si pro svoji režii vybírala?
Jen na okraj, aby bylo jasno: Nemám v úmyslu měnit profesi a stát se režisérkou. To mi bázeň a sebereflexe nedovolí. Nedávno jsem četla rozhovor s mým oblíbeným hercem Miroslavem Táborským, který to krásně pojmenoval jako „dopouštění se režie“. Jak tedy došlo k tomu, že se „dopustím režie“ aktovek Václava Havla? Tato nabídka přišla od uměleckého šéfa Jaroslava Slánského poté, co jsem režijně-dramaturgicky uchopila dva večery scénických čtení Havlových textů. A protože jeho hry doslova stojí na slovu, jedná se v nich slovem a „vše je v textu“, což je moje parketa coby dramaturga, nabídku jsem s velkou pokorou přijala. Zda se bude tento jev ještě opakovat, to se teprve uvidí.
Co vás na procesu inscenace nejvíc překvapilo, v čem je nejvetěší odlišnost od toho, když se na vzniku inscenace podílíte jako dramaturg?
Práce na této inscenaci mě nesmírně bavila a naplňovala, ale také velmi vyčerpávala. Hlavní rozdíl v práci režiséra a dramaturga vidím subjektivně v tom, že režisér si nemůže odpočinout. Dramaturg je členem týmu, má vymezenou svou pozici a své vlastní úkoly. Spíše aktivně přihlíží, než že by něco zásadního rozhodoval. Oproti tomu, režisér v důsledku rozhoduje o všem. Jednotlivé složky se sbíhají u něj, řídí zkoušku po technické i umělecké stránce, zkrátka vede celý proces vzniku inscenace. Často se na něj lidé – herci, inspicient, technici a další umělecko-technické složky obrací s dotazem, někdy i v jeden moment všichni najednou. Občas mám pocit, že se z toho zblázním. Musím ale říci, že mám tak perfektní a profesionální kolegy a kolegyně, že jsem tento tlak snášela velmi dobře. Navíc se mi podařilo skutečně skvělé obsazení všech čtyř rolí. Pánové byli připravení, vnášeli do zkoušek neskutečnou energii a své vlastní nápady týkající se výkladu postav, třebaže byli unavení či nemocní. Navíc jsou to praví gentlemani. Celý tým se ke mně choval opravdu krásně.
Dnešní premiéra Havlových aktovek v režii Kristýny Čepkové je nejen oslavou výročí 17. listopadu, ale i součástí Noci divadel, která letos vyšla na týž den (první European Theatre Night proběhla v roce 2008, ČR se k akci přidala v roce 2013, Noc probíhá vždy třetí sobotu v listopadu).
Letošní ročník má podtitul Československá Noc divadel – vzhledem k tomu, že rok 2018 se nese v duchu mnoha historických výročí, je hlavním tématem letošního ročníku česko-slovenská divadelní spolupráce. Na diváky čeká stejně jako v předchozích ročnících, bohatý program v různých částech divadelní budovy. Městské divadlo Kladno se rozhodlo věnovat významným postavám československé kulturní scény uplynulých 100 let.
Program:
16:30 – 19:00 – interaktivní „oživlé“ muzeum československé historie, průvodci budou osobnosti československé kultury uplynulého století (foyer, hlediště)
17:00 – Václav Havel: Audience & Protest – premiéra inscenace dvou vaňkovských aktovek. V režii Kristýny Čepkové se představí Jaroslav Slánský, Tomáš V. Hron, Miroslav Večerka a Viktor Zavadil
19:30 – „Kavárna československá“ – hudebně literární pásmo (Divadelní kavárna)
21:00 – „Kavárna po desáté“ aneb Co jste chtěli vědět o české literatuře, ale báli jste se zeptat (Divadelní kavárna).
Komponovaný program v Divadelní kavárně vytvoří režisér Josef Kačmarčík, jenž má v sezoně 2018/2019 na starosti jednotlivé tematické večery v tomto komorním prostoru. Hlavní programovou linií bude přednes a recitace korespondence významných československých osobností. Jednotlivé vstupy budou doplněny o hudební vystoupení tvořená československými hity. Herce a herečky při zpěvu živě doprovodí pianista Štěpán Eliáš. Kromě jednotlivých bodů programu čeká na diváky mnoho dalších překvapení. Nebude chybět speciální foto koutek věnovaný období První republiky, soutěžní divadelní kvízy o zajímavé ceny, výstava historických fotografií a rozmanitá výzdoba.
Premiéra Audience a Protestu se uskuteční v malém sále, kde se bude inscenace také reprízovat dopoledne pro školní publikum. Večerní reprízy se budou hrát od 20.11. v Divadelní kavárně.
Divadelní budova bude otevřena od 16:00 do 22:00.
Na všechny části programu je vstupné zdarma, do malého sálu je z důvodu menší kapacity nutná rezervace míst na pokladně divadla.
Po celou dobu trvání akce bude otevřena pokladna divadla. Pro diváky budou připraveny speciální slevové akce na vybraná představení.