Partneři portálu O divadle

Mecenáši

22. prosince 2024

Pražský divadelní festival německého jazyka – letos zcela digitální

Každá inscenace bude na webové stránce festivalu www.theater.cz uváděna tři dny, vždy od 20.00–23.59. A pro diváky zcela zdarma.

Letošní jubilejní 25. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka se uskuteční od 1. do 9. prosince s výmluvným podtitulem „diesmal digital“. Přehlídka výrazných německojazyčných inscenací dostala, vzhledem k aktuálním protipandemickým opatřením digitální podobu. K vidění budou (s českými titulky) aktuální inscenace z prestižních německých scén, včetně slavného nezávislého souboru She She Pop. Výrazné místo v programu má letošní laureát Ceny Josefa Balvína – Činoherní studio v Ústí nad Labem s Funny Games. Každá inscenace bude na webové stránce festivalu www.theater.cz uváděna tři dny, vždy od 20.00–23.59. A pro diváky zcela zdarma! Po vybraných inscenacích budou navíc následovat online diskuse s tvůrci.

Pražský divadelní festival německého jazyka otevře inscenace Marie Stuartovna z berlínského Deutsches Theater. Režisérka Anne Lenk se nedopouští žádné převratné dekonstrukce, spíše ukazuje, jak silný, chytrý a také vtipný je původní text Friedricha Schillera. A to s vydatnou pomocí skvělého obsazení v čele s titulní Franziskou Machens a Julií Windischbauer jako anglickou královnou Alžbětou.

Hamburský Thalia Theater nabídne inscenaci Boxer. Dramatizaci románu hvězdy současné polské literatury Szczepana Twardocha režíruje neméně ceněná polská režisérka Ewelina Marciniaková, které se v inscenaci povedlo herecky silné varování před rostoucím nacionalismem v dnešním Polsku a Evropě. Z produkce Thalia Theater pochází také inscenace hry Williama Shakespeara Něco za něco v režii Stefana Puchera, překladu a inscenační úpravě Thomase Melleho, jednoho z nejzajímavějších autorů dneška, který v Praze představil své druhé robotické já letos v březnu v inscenaci Tísnivé údolí. Vysoce aktuální Melleho přepis Shakespeara osciluje mezi sexem a mocí, přičemž o sexu je všechno, jen sex je o moci. Alžbětinský text se dostává do 21. století, a ještě dál a mimo jiné se ptá, zda je opravdu správné všechno, co je spravedlivé.

Dalším bodem programu je inscenace nezávislého souboru She She Pop s názvem 7 sester. Čtyři performerky a performeři se vmísí mezi personál Čechovova dramatu Tři sestry, aby zde založili sesterství… She She Pop dokážou mimořádně lehce, netradičně a s humorem nahlížet na velmi složitá společenská témata a daří se jim to i v této inscenaci.

Letošním laureátem Ceny Josefa Balvína, kterého tradičně vybírá porota tvořená redaktory Divadelních novin, se stala inscenace Funny Games z ústeckého Činoherního studia. Dramaturg K. F. Tománek a režisér Tomáš Loužný adaptovali film rakouského režiséra Michaela Hanekeho o nezvaných hostech, kteří nabourají prázdninovou idylku jedné šťastné rodiny. Napínavá hra má nejasná pravidla, do poslední chvíle nevíme, o co se vlastně hraje.

Z Münchner Kammerspiele byl vybrán první počin autorského tandemu Falka Richtera a Anouk van Dijkové Touch. Richter se postaral o text, Anouk van Dijková o choreografii – režie je společná. Na předělu mezi tancem a činohrou se tvůrci ptají, jak se předěly v našem způsobu soužití, v naší politické angažovanosti, v naší hospodářské situaci promítají do životopisů a do těl vystupujících? Tělesný dotyk a blízkost se z projevu náklonnosti mohou změnit v potenciální ohrožení.

Z hamburského Schauspielhausu za českými diváky míří herecky skvělá a technicky dokonalá inscenace Anatomie sebevraždy, text britské autorky Alice Birch v režii Katie Mitchell. Temná sonda do rodinného života vypráví příběh tří generací žen v dramaturgicky rafinovaném uspořádání: dějové linky se na jevišti odehrávají simultánně, přičemž každá protagonistka se pohybuje ve svém vlastním časovém pásmu.

Program 25. Pražského divadelního festivalu německého jazyka diesmal digital

Út, st, čt 1., 2. a 3. 12., 20:00–23:59 Deutsches Theater Berlin / Friedrich Schiller: Marie Stuartovna / Režie: Anne Lenk

St, čt, pá 2., 3. a 4. 12., 20:00–23:59 Thalia Theater Hamburg / Szczepan Twardoch: Boxer / Režie: Ewelina Marciniak

Čt, pá, so 3., 4. a 5. 12., 20:00–23:59 Thalia Theater Hamburg / William Shakespeare: Něco za něco / Režie: Stefan Pucher

Pá, so, ne 4., 5. a 6. 12., 20:00–23:59 She She Pop / 7 sester – Skupinový portrét volně podle Čechova

So, ne, po 5., 6. a 7. 12., 20:00–23:59 Cena Josefa Balvína – Činoherní studio Ústí nad Labem / Tomáš Loužný, Karel F. Tománek: Funny Games / Režie: Tomáš Loužný

Ne, po, út 6., 7. a 8. 12., 20:00–23:59 Münchner Kammerspiele / Falk Richter & Anouk van Dijk: Touch / Text a režie: Falk Richter / Režie a choreografie: Anouk van Dijk

Po, út, st 7., 8. a 9. 12., 20:00–23:59 SchauSpielHaus Hamburg / Alice Birch: Anatomie sebevraždy / Režie: Katie Mitchell

Galerie

Mohlo by vás zajímat

13. 12. 2024
Inscenace inspirovaná investigativou Zdislavy Pokorné z Deníku N, která v době, kdy prezidentský úřad v podstatě vykonávalo duo Martin Nejedlý – Vratislav Mynář na Hradě celý rok sledovala, kdo za nimi na Hrad přijíždí „Vratislav Mynář a Martin Nejedlý vládli Pražskému hradu deset let. Řešili státní záležitosti, ale zároveň se věnovali svému byznysu nebo vlastním […]
12. 12. 2024
Co se dělo za zavřenými dveřmi na Hradě a Hrádečku? Co tajila Hana Benešová, co neříkala Marta Gottwaldová, o co se tajně pokoušela Viera Husáková a co pokoušelo Olgu Havlovou?
11. 12. 2024
30 let – 21 titulů v repertoáru – 32 skvělých českých herců – a na jevišti Ungeltu poprvé Barbora Poláková a Marek Adamczyk
5. 12. 2024
V pořadí druhou operní premiérou 141. sezóny DFXŠ s jednotícím tématem Navzdory je Čajkovského drama o hloubce a plnosti lidského niterného prožívání, které je v kontrastu s prázdnotou vnějšího světa