Partneři portálu O divadle

Mecenáši

22. prosince 2024

Otec (Divadlo Petra Bezruče)

Na závěr sezóny nastuduje Divadlo Petra Bezruče francouzský text Otec Floriana Zellera

Hra obdržela řadu prestižních cen a stala se velkým hitem v Paříži, na West Endu i na Broadwayi. Její filmová adaptace (2020) získala dva Oscary. Křehká hra o stárnutí a o odpovědnosti dětí k rodičům bude v režii Jana Holce další velkou hereckou příležitostí pro Norberta Lichého.

Černá komedie o důležitých věcech

Florian Zeller (1979) je francouzský dramatik, prozaik, scénárista a filmový režisér. Jeho divadelní hry jsou překládané do mnoha jazyků a aktuálně je nejhranějším současným francouzským dramatikem na světě.

Dramaturg Peter Galdík: „Ve hrách Otec, Syn a Matka se zabývá vztahy v současné rodině a výzvami, před kterými stojí. Tragikomedie Otec, kterou napsal v roce 2012, je sondou do života rodiny, jejíž fungování zasáhne problematika stáří a odpovědnosti dětí k rodičům.“  Tento text byl roku 2020 zfilmován v režii samotného autora. „V roli otce se představil Anthony Hopkins, který za tuto úlohu získal Oscara v kategorii nejlepší herec. Florian Zeller pak společně s Christopherem Hamptonem získal Oscara za nejlepší převzatý scénář.”

Jeden otec, jedna dcera a mnoho nezodpovězených otázek

André je stárnoucí muž svých vlastních myšlenek. Býval tanečník a bydlí se svou dcerou Anne a jejím manželem Antoinem. Anebo pracoval jako inženýr a jeho dcera žije v Londýně s novým přítelem Pierrem? Proč má uprostřed odpoledne pyžamo? Kam se ztrácejí jeho hodinky? Kam mizí nábytek? A co dělá v jeho kuchyni ten cizí člověk s kuřetem?

Roli stárnoucího otce ztvární na jevišti Divadla Petra Bezruče Norbert Lichý. Čím hra oslovila tohoto zkušeného herce: „Jak je to dobře napsané. To totiž není zas tak obvyklé, abych si přečetl text a řekl si: To jsem fakt rád, že v tom hraju. O to víc zodpovědnosti pak tak nějak máme. Myslím.“

Do role Andrého dcery, druhé neméně významné postavy, která se musí popasovat s údělem pečující osoby, byla obsazena Markéta Haroková: „Věřím, že se dotkneme mimořádně silného tématu.”

Kým jsme, když ztratíme sami sebe?

Tato místy dojemná, ale místy i krutě vtipná černá komedie je psaná z pohledu zapomínajícího Andrého: příběh se tak divákovi skládá nepřímo, skoro až detektivně.

Proč si režisér Jan Holec vybral k režii právě tento text: „Pro jeho strukturu, čistotu, silný příběh a pravdivé postavy. A především pro bol, který známe či poznáme všichni. Do toho příběhu si nejde neprojektovat životní příběh vlastní.“

Autor: Florian Zeller, překlad: Michal Zahálka, režie: Jan Holec, dramaturgie: Peter Galdík, scéna a kostýmy: Pavla Kamanová, hudba: Nikos Engonidis

Hrají: Norbert Lichý, Markéta Haroková, Lukáš Melník, Barbora Křupková, Jáchym Kučera, Magdaléna Holcová

Premiéra: 26. května

Mohlo by vás zajímat

13. 12. 2024
Inscenace inspirovaná investigativou Zdislavy Pokorné z Deníku N, která v době, kdy prezidentský úřad v podstatě vykonávalo duo Martin Nejedlý – Vratislav Mynář na Hradě celý rok sledovala, kdo za nimi na Hrad přijíždí „Vratislav Mynář a Martin Nejedlý vládli Pražskému hradu deset let. Řešili státní záležitosti, ale zároveň se věnovali svému byznysu nebo vlastním […]
12. 12. 2024
Co se dělo za zavřenými dveřmi na Hradě a Hrádečku? Co tajila Hana Benešová, co neříkala Marta Gottwaldová, o co se tajně pokoušela Viera Husáková a co pokoušelo Olgu Havlovou?
11. 12. 2024
30 let – 21 titulů v repertoáru – 32 skvělých českých herců – a na jevišti Ungeltu poprvé Barbora Poláková a Marek Adamczyk
5. 12. 2024
V pořadí druhou operní premiérou 141. sezóny DFXŠ s jednotícím tématem Navzdory je Čajkovského drama o hloubce a plnosti lidského niterného prožívání, které je v kontrastu s prázdnotou vnějšího světa