Partneři portálu O divadle

Mecenáši

27. dubna 2025

Osvobozený Semafor v plném lesku

Osvobozené divadlo Semafor? Proč zvolil Jiří Suchý pro své „leporelo o 22 obrazech“ tento titul? V novém programu věnovaném nedožitým devadesátým narozeninám Suchého prvního a zásadního souputníka Jiřího Šlitra  (14. 2. 1924 – 26. 12. 1969) se jeho Semafor hlásí k Osvobozenému divadlu jako ke vzoru, lásce, inspiraci, impulsu, který přímo podnítil odhodlání kdysi amatérské dvojice založit divadlo, v němž by se mohly hrát hudební komedie vzešlé z jejich textařsko-skladatelské spolupráce. Psal se rok 1959 a vzniklo divadlo Semafor.

Poté, když Jiřímu Suchému představil Miroslav Horníček Jiřího Šlitra, sešli se oba Jiří na seznamovací schůzce ve Šlitrově vinohradském ateliéru a hned tehdy, poprvé, prý strávili několik hodin u piána. Šlitr hrál, Suchý stál opřený o klavír a oba zpívali jednu písničku Osvobozených za druhou. Oba je dobře znali už od mládí a v té nečekaně přiznané lásce pochopili, jak moc je formovalo divadlo, na kterém nikdy osobně nebyli, a že by jim to spolu asi „šlo“.

Dokladů inspirace Voskovcem, Werichem a Ježkem pro tvorbu S+Š je mnoho, některé připomíná nový program divadla Semafor. Svěží, vtipný, plný písniček a neokázalého humoru. Tentokrát se míň mluví a víc zpívá a hraje, Jiří Suchý s Jitkou Molavcovou a mladými členy souboru chápe, že tady není co vysvětlovat, všichni přece souvislosti znají, takže si s tématem „epigonství“ i odkazu nepřítomného jubilanta lze jen hezky pohrávat. Nabízejí třeba jemný „živočichopis“ V+W i S+Š nebo kramářskou jarmareční produkci písně o Golemovi, již Suchý a Šlitr dovedli do roztomilého pokračování a Suchý s Molavcovou vtipně interpretují… Došlo i na staré dobré Šlitrovy písně (také  skladby Ferdinanda Havlíka i Suchého)  – a i v nich se znovu potvrzuje, jak skvěle Jiří Suchý zpívá a jak nestárnou jeho texty. Ale i semaforské mládí (Zuzana Říhová, Julia Sabolová, Magdalena Jedličková, Michal Stejskal, Ondřej Havel, hostující výborný pianista Petr Ožana…) se tu ukazuje v nejlepším světle. Fakt, že inscenaci skvělým vystoupením posílila hvězda současné populární scény, Michal Malátný z Chinaski, dosvědčuje nejen zpěvákův dobrý vkus, neboť Semafor prý miluje a nazpaměť zná od dětství, ale i jeho cit pro žánr pěstovaný v Osvobozeném divadle (viz jeho podání písní Strejček hlad či David a Goliáš) a posléze v Semaforu (Blázen a dítě, Bledá slečna). Pochopitelně je Malátného účast na dejvické scéně i potvrzením, že toto divadlo žije i dnes pro mladé, nejen pro pamětníky jeho někdejší obrovské popularity.

Označení Osvobozené divadlo Semafor však Jiří Suchý vysvětluje i dál než pouze ve vztahu ke slavné trojici Osvobozených: „Semafor se půl století osvobozoval. Od prvotního diletantismu, od různých manýr, od ideologického tlaku, od ekonomického tlaku… Jediné, od čeho se osvobodit nehodlal, byl vliv Osvobozeného divadla.“ – A o tom všem je nejnovější, velmi příjemné, osvěžující představení, v němž čas letí, nic nedrhne a divákům se ani nechce odcházet.

Marta Bystrovová – česká novinářka v oblasti kultury, která pracovala jako redaktorka, vedoucí kulturních rubrik i zástupce šéfredaktora ve Svobodném Slově, Týdnu a Lidových novinách. V těch působí dodnes, vede seminář žurnalistické tvorby na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Píše pod jménem Marta Švagrová.

Mohlo by vás zajímat

11. 4. 2025
Hudební komedie ABC a orchestru Melody Makers o tom, jak přišel jazz do Prahy 
6. 4. 2025
Autor: Nikolaj Vasiljevič Gogol, překlad: Zdeněk Mahler, režie: Sergej Fedotov, scéna: Bára Lhotáková, kostýmy: Petra Štětinová Hráli: Ivan Trojan, Klára Melíšková, Zdenka Volencová, Jan Španbauer, David Novotný, Petr Vydra, Ladislav Frej, Zita Morávková, Jana Holcová, Martin Myšička, Lukáš Hlavica, Pavel Šimčík, Martin Pechlát, Tomáš Měcháček, Denisa Nová Premiéra: 12. ledna 1998 Záznam divadelního představení: Česká televize 1999Rozhovory: Thespis (Ondřej […]
3. 4. 2025
Švandovo divadlo uvede nejdivočejší Ibsenovu hru o rodinných lžích
3. 4. 2025
Příští sezóna přinese v Jihlavě pět titulů činoherního souboru – adaptace filmů, nové původní hry i dramatizaci klasického díla. Sezóna rovněž představí nový formát předplatného ve spolupráci s Národním divadlem Brno. Motto nové sezóny „A co vidíš ty?“ vyjadřuje myšlenku, že na svět i na samotné inscenace se dá dívat z mnoha úhlů. Je zde úhel tvůrce, který příběh vypráví, i úhel diváka, který si příběh interpretuje a prožívá