Camusův Mor je silným obrazem nemocné společnosti. V hledáčku se ocitá celé město a my sledujeme společenské proměny pod tlakem epidemie. Proměnou města provází doktor Rieux (Daniel Bambas), nehrdinský hlavní hrdina, který nevykonává žádné velkolepé skutky, jen se pod náporem úmrtí a přepracování snaží zůstat lidský.
O ČEM JE (MEMENTO) MOR…
Jednoho dne najde lékař před svou ordinací mrtvou krysu. Na zdánlivě banální událost vzápětí zapomene, ale v následujících dnech začnou krysy houfně vylézat ze svých děr a kanálů a v agonii umírají na chodníku. Brzy se příznaky podivné epidemie objeví i u lidí a obětí přibývá geometrickou řadou… Příběh je především kronikou města, jež je zasaženo morem a uzavřeno do neprodyšné karantény. Krom jednotlivých hrdinů sledujeme i celou společnost, která se vyrovnává s izolací.
PROČ MOR…
Morové rány doprovázely (nejen) evropské dějiny po staletí, staly se také tématem řady uměleckých děl – výtvarných, literárních i dramatických. (memento) MOR je navázáním na tuto silnou tradici, inspirované mj. románem Alberta Camuse. Hledáním odpovědí na otázky týkající se současnosti.
Režisér Jakub Čermák: “Mor jako metafora, pandemie jako příležitost zkoumat charaktery, individuality i společnost jako takovou…”
PROČ ON-LINE INSCENACE…
Divadla jsou zavřená, a tak všichni, i kulturní sluj Venuše ve Švehlovce, hledají nové způsoby, jak oslovit diváckou obec a zůstat s ní v kontaktu. On-line inscenace (memento) MOR je snahou o vytvoření komplexního uměleckého díla v/ pro období lockdownu. Jedná se o divadelní inscenaci, která nepočítá s živými diváky. Jedná se o film, který pracuje s divadelní poetikou. Jedná se o výpověď, která hovoří o současnosti nejen svým tématem, ale i formou. S mottem: “Umění nezastavíš” tak vzniká představení určené přímo pro digitální prostředí.
Jiří Okoš, ředitel kulturní sluje Venuše ve Švehlovce: “Nechtěli jsme, aby se divadelní kultura během pandemie smrskla jen na on-line zpřístupnění zakonzervovaných divadelních představení či na několik písniček nebo vtípků, které natočí umělci u sebe doma. Úplně rozumíme snahám jednotlivých divadel i tvůrců, ale zároveň tu cítíme nebezpečí určité “GIFizace” celé kultury. Proto jsme iniciovali vznik Moru, je to důkaz, že ani pandemie nezabrání celistvé umělecké výpovědi.”
UMĚLECKÝ TÝM
Jakub Čermák, režie – v roce 2020 byl oceněn na festivalu Malá inventura Cenou české divadelní DNA a získal poctu festivalu …příští vlna/ next wave… jako Osobnost roku. V připravované inscenaci zúročí jak své divadelní zkušenosti, tak studium na pražské FAMU. Byl opakovaně nominován na Cenu Divadelních novin (mj. za představení Maryša mlčí či imerzivní Bordel L’Amour). V tomto roce uvedl imerzivní divadelní počin – Happy end v hotelu Chateau Switzerland.
Daniel Bambas, divadelní a filmový herec – držitel ceny Thálie v kategorii nejlepší herec za ztvárnění hlavní role ve hře Krás(k)a. Účinkoval v divadle Bez Zábradlí a hostoval v Divadle pod Palmovkou. V současné době je v angažmá divadla Na Vinohradech, je také členem souboru 3D Company na scéně Žižkovského divadla Járy Cimrmana.
Daniel Krejčík, divadelní a filmový herec – získal nominaci na Cenu Thálie a Cenu divadelní kritiky. Spolupracuje se souborem OLDstars, s Divadlem v Řeznické a Divadlem Na Fidlovačce, kde ztvárnil hlavní roli Lili Elbe v inscenaci Dánská dívka.
Sandra Nováková, divadelní a filmová herečka – hostovala v Divadle pod Palmovkou, v Divadle Rokoko a v A Studiu Rubín. V Malostranské besedě uvádí svůj vlastní pořad Barování. Spolupracuje na projektu Úplné zatmění.
Pavel Neškudla, herec – byl členem činohry Divadla J.K.Tyla v Plzni (Vojcek, Talentovaný pan Ripley), hostuje v Klicperově divadle a je v angažmá v Divadle v Dlouhé, s naší skupinou vystupuje v představeních 120 dnů Sodomy a Maryša (mlčí).
On-line premiéra: 21. prosince, 20:00