Partneři portálu O divadle

Mecenáši

21. prosince 2024

Lidé, místa, věci (DJKT Plzeň)

„Emma je úspěšná herečka, jež má problém zorientovat se v pro ni složitém světě, a kvůli událostem, které ji potkaly, často utíká ke drogám a alkoholu. Emma je ale také velká bojovnice a ze všech sil se snaží z toho všeho vymanit. Otázkou je, zda se jí to podaří.“

Divadlo J. K. Tyla uvede současnou britskou hru z roku 2015 – Lidé, místa, věci. Drama o závislosti balancující na hraně reality a noční můry se v komorním prostředí Malé scény rozehraje pod vedením mladého režiséra Josefa Kačmarčíka. V náročné roli Emmy, jež podlehla – i pro ni samotnou poněkud nečekaně – svodům bohémského života, se představí Klára Kuchinková.

Autorem hry je významný dramatik a režisér mladé generace Duncan Macmillan. Poprvé na sebe upozornil v roce 2007 hrou Monster, o čtyři roky později pak zaujal love story Plíce, která se hned po své premiéře rozletěla do celého světa a na českých jevištích se stala autorovým nejuváděnějším textem.

Ve hře Lidé, místa, věci autor nabízí nestranný a hloubavý pohled do problematiky drogové závislosti. Světová premiéra byla v roce 2015 v Národním divadle v Londýně, následně byla hra hrána ve West Endu a od roku 2017 i v New Yorku. Česká premiéra byla v roce 2020 v Klicperově divadle v Hradci Králové v režii Pavla Kheka.

„Lidé, místa, věci je hra o boji se závislostí, o tom, že očekávaná snadná cesta k uzdravení skrze pobyt v léčebně a společné terapie s lidmi, kteří mají stejný problém jako hlavní hrdinka, může být mnohem komplikovanější, než se může zdát. Mohou přijít recidivy. Ale je na každém, jestli v sobě nakonec najde dostatečnou vnitřní sílu, aby překonal sám sebe. Jestli se stane silným, nebo zůstane slabým. Zároveň chceme v této inscenaci zkoumat hranice mezi reálným a fiktivním světem, co je skutečné a co může být jen vnitřní vizí, zkresleným pohledem,“ říká dramaturg Zdeněk Janál a dodává, že text by tématem mohl zaujmout i diváky z řad studentů vysokých či středních škol.

Zajímavostí plzeňského nastudování bude režijně-scénografická koncepce. Režisér Josef Kačmarčík vytvořil společně se scénografem Jánem Terebou na Malé scéně reálný prostor léčebny, kde diváci budou sledovat boj herečky Emmy o sebe sama z bezprostřední blízkosti: „Chtěli jsme variabilitu Malé scény vytěžit na maximum a dopřát divákům jedinečný zážitek z prostoru, o kterém si myslí, že ho důvěrně znají. Variabilitu navíc vyžaduje sama hra, protože v ní dochází často až k filmovým střihům v čase, z místa na místo, z reality do snu.“

Lidé, místa, věci přinášejí zajímavou hereckou příležitost především představitelce hlavní role Kláře Kuchinkové: „Emma je úspěšná herečka, jež má problém zorientovat se v pro ni složitém světě, a kvůli událostem, které ji potkaly, často utíká ke drogám a alkoholu. Emma je ale také velká bojovnice a ze všech sil se snaží z toho všeho vymanit. Otázkou je, zda se jí to podaří.“

Autor: Duncan Macmillan, překlad: Kateřina Holá, režie: Josef Kačmarčík, dramaturgie: Zdeněk Janál, scéna a kostýmy: Ján Tereba, hudba: Jakub Rataj

Hrají: Klára Kuchinková, Matyáš Darnady, Jana Kubátová, Martin Stránský, Jan Maléř, Vladimír Pokorný, Zuzana Ščerbová, Libor Stach, Denisa Cupáková, Eliška Vocelová

Premiéra 20. dubna na Malé scéně DJKT

Mohlo by vás zajímat

13. 12. 2024
Inscenace inspirovaná investigativou Zdislavy Pokorné z Deníku N, která v době, kdy prezidentský úřad v podstatě vykonávalo duo Martin Nejedlý – Vratislav Mynář na Hradě celý rok sledovala, kdo za nimi na Hrad přijíždí „Vratislav Mynář a Martin Nejedlý vládli Pražskému hradu deset let. Řešili státní záležitosti, ale zároveň se věnovali svému byznysu nebo vlastním […]
12. 12. 2024
Co se dělo za zavřenými dveřmi na Hradě a Hrádečku? Co tajila Hana Benešová, co neříkala Marta Gottwaldová, o co se tajně pokoušela Viera Husáková a co pokoušelo Olgu Havlovou?
11. 12. 2024
30 let – 21 titulů v repertoáru – 32 skvělých českých herců – a na jevišti Ungeltu poprvé Barbora Poláková a Marek Adamczyk
5. 12. 2024
V pořadí druhou operní premiérou 141. sezóny DFXŠ s jednotícím tématem Navzdory je Čajkovského drama o hloubce a plnosti lidského niterného prožívání, které je v kontrastu s prázdnotou vnějšího světa