Partneři portálu O divadle

Mecenáši

13. ledna 2025

Kdo se bojí Virginie Woolfové? (DFXŠ Liberec)

Diváci ji milovali, kritika se do krve přela, jestli má autor dostat Pulitzerovu cenu, nebo políček. Albee publikum šokoval zpochybněním poválečné iluze „amerického snu“ a reklamního optimismu dokonalých hospodyněk a utěšených domácností.

Dva manželské páry se nad ránem vracejí z univerzitního večírku, rozehrávají kruté i zábavné hry s nečekanými zvraty a odhalují překvapivá tajemství. Jak se postavy noří do anatomie svých vztahů ostrým skalpelem břitkých dialogů, divák se spolu s nimi ptá: kolik našich vztahů stavíme na lžích a pohádkách? A jak by se proměnily, kdybychom se rozhodli přijmout holou pravdu?

Klasik americké dramatiky Edward Albee (1928–2016) se proslavil hned svou první celovečerní hrou, Kdo se bojí Virginie Woolfové? V roce 1962 s ní čtyřiatřicetiletý Albee dobyl Broadway.

Samozřejmě byla vzápětí i zfilmována, ve hvězdném obsazení: Elizabeth Taylor, Richard Burton, George Segal, Sandy Dennis.

Diváci ji milovali, kritika se do krve přela, jestli má autor dostat Pulitzerovu cenu, nebo políček. Albee publikum šokoval zpochybněním poválečné iluze „amerického snu“ a reklamního optimismu dokonalých hospodyněk a utěšených domácností. Snad i pro obroušení hran byl zařazen jako tvůrce americké podoby absurdního dramatu, jakkoli sám své hry vždy považoval za realistické.

Přesně šedesát let a den od své broadwayské premiéry se tato jedna z nejslavnějších komorních her světové dramatiky představila v Liberci. Možná i náš porevoluční český sen o rovnosti příležitostí, blahobytu a růstu dospěl k podobné vlně znepokojení, jako optimismus v Americe let šedesátých. Univerzitní město a frustrující žabomyší války bezvýznamných vysokoškolských učitelů rozhodně až překvapivě připomínají prostředí, které dobře známe.

Proslulou manželskou dvojici ztvárnili Markéta Tallerová a Martin Polách. Léta prověřila, že hra je především skvěle napsanou a výsostně dramatickou příležitostí pro dva páry herců: jeden zkušený pár mistrů s dokonale vypěstovaným napojením a druhý s pořádnou dávkou sebedůvěry mládí, který se jim pokouší vyrovnat.

Mladší pár, který k ránu přijde o iluze, ztvárňují Stavros Pozidis, nedávný absolvent DAMU, kterého již liberečtí diváci znají třeba jako Jiřího Suchého ze Semaforu, a Kateřina Kornhäuserová, která do liberecké činohry právě nastoupila z brněnské JAMU.

Detail inscenace v rubrice Kdo jste to viděl?:

Mohlo by vás zajímat

9. 1. 2025
Vršovické divadlo MANA uvádí Čapkův příběh vynálezce, který si až příliš pozdě uvědomí, jaký dopad na svět může mít jeho objev ničivé trhaviny
7. 1. 2025
Řekne-li se Dana Medřická, vybaví se Měsíc nad řekou, Ošklivá slečna, Návrat ztraceného syna, Romeo a Julie na konci listopadu, Příběh dušičkový, Sňatky z rozumu, Taková normální rodinka, Nemocnice na konci města. Smrt Hippodamie, Tramvaj do stanice Touha, Dům doni Bernardy, Matka Kuráž a její děti. Ale především se vybaví Kočičí hra.
6. 1. 2025
Autor: Jan Schmid, režie: Jan Schmid, scéna: Miroslav Melena, kostýmy: Miroslav Melena Hráli: Václav Helšus, Jana Synková, Karel Novák, Rostislav Novák, Pavel Havránek, Petr Kratochvíl, Jitka Nováková, Marie Durnová, Zuzana Schmidová, Miroslav Kořínek, Jiří Hykel Premiéra: 12. prosince 1974
13. 12. 2024
Inscenace inspirovaná investigativou Zdislavy Pokorné z Deníku N, která v době, kdy prezidentský úřad v podstatě vykonávalo duo Martin Nejedlý – Vratislav Mynář na Hradě celý rok sledovala, kdo za nimi na Hrad přijíždí „Vratislav Mynář a Martin Nejedlý vládli Pražskému hradu deset let. Řešili státní záležitosti, ale zároveň se věnovali svému byznysu nebo vlastním […]