Partneři portálu O divadle

Mecenáši

21. prosince 2024

Hra, která se zvrtla (DFXŠ Liberec)

Hru, která se zvrtla, první letošní inscenaci činoherního souboru DFXŠ,  lakonicky charakterizoval už titulek k recenzi v New York Times – „Komedie, která Vám strhá bránici.“

Režisérka Kateřina Dušková: „Příprava byla velmi náročná. Pro hereckou a režijní práci vyžadovala velké soustředění, dodržení timingu jednotlivých situací a přesnou míru stylizace, aby pointy fungovaly. Bohužel nám téměř polovinu zkoušek ukradl covid, a tak bylo celé zkoušení ještě složitější, než jsme si mysleli.“

Dramaturg Jiří Janků: „Inscenace je specifická rovněž tím, že je plná naprosto originálních a překvapivých scénických efektů, kdy se dekorace hroutí a padá, Myslíme, že diváci budou neustále překvapováni tím, co všechno se na jevišti stane.“

Popsat tuto komedii slovy je obtížný úkol, neboť se jedná o smršť dokonale vypointovaných nepředvídatelných situací, které se na sebe neuvěřitelně vrší v mnohdy až  strhujícím tempu. Velmi vzdáleně může divákům připomínat slavnou hru Michaela Frayna Bez roucha, která svého času proběhla velmi úspěšně většinou českých divadel. Ta se rovněž odehrávala v divadelním prostředí a diváci se při ní skvěle bavili od začátku až do konce.

Dějová linka Hry, která se zvrtla, je velmi prostá. Amatérská divadelní společnost uvádí novou inscenaci a libuje si, že tentokrát obsazení vyhovuje počtu členů souboru. V předchozích letech museli hry přizpůsobovat ansámblu, nyní jim ale nic nestojí v cestě. Žádné problémy s obsazením, natož nějaké technické zádrhele. Jak ale titul napovídá, během představení se pokazí snad vše, co může. Rozpadávají se kulisy, kolabují herci, nefungují světla, zvukaři pouštějí špatné nahrávky, zkrátka takový hercův zlý sen v praxi. Přes všechny četné a mnohdy naprosto neuvěřitelné nehody se představení dopracuje k závěrečné oponě, aby poté sklidilo úspěch a ovace.

Hra byla poprvé uvedena souborem Mischief Theatre pod titulem The Murder Before Christmas (Vražda před Vánocemi) 4. prosince 2012 v divadle Old Red Lion v Londýně. V září 2014 se přesunula do divadla Duchess na londýnském West Endu a od té doby je absolutním trhákem. V roce 2015 získala ocenění „Olivier Award for Best New Comedy“. Po úspěšném turné po Austrálii dobyla Broadway v New Yorku, kde obdržela ceny „BrodwayWorld UK Winner“ a „WhatsOnStage Award Winner“ jako nejlepší komedie. V Paříži pak získala cenu „Moliére“ za nejúspěšnější komedii roku.

V České republice byl tento titul poprvé uveden v roce 2019 v Městském divadle v Kladně s velkým diváckým ohlasem. Inscenace uspěla i u odborné veřejnosti, když získala hlavní cenu na Grand – festivalu smíchu v Pardubicích. Stejně úspěšná je i pražská inscenace v Divadle Bez zábradlí, v níž exceluje Karel Heřmánek mladší. Hru rovněž nastudovalo Západočeské divadlo v Chebu.

Autoři: Henry Lewis, Jonathan Sayer, Henry Shields, režie: Kateřina Dušková, překlad: Alexander Jerie, dramaturgie: Jiří Janků, scénografie a kostýmy: Jozef Hugo Čačko, pohybová spolupráce: Petr Nůsek

Hrají: Michaela Foitová, Markéta Coufalová j.h., Ondřej Kolín, Martin Stránský, Jakub Kabeš j.h., Filip Jáša, Tomáš Váhala, Stavros Pozidis

Premiéra: 28. ledna

Mohlo by vás zajímat

13. 12. 2024
Inscenace inspirovaná investigativou Zdislavy Pokorné z Deníku N, která v době, kdy prezidentský úřad v podstatě vykonávalo duo Martin Nejedlý – Vratislav Mynář na Hradě celý rok sledovala, kdo za nimi na Hrad přijíždí „Vratislav Mynář a Martin Nejedlý vládli Pražskému hradu deset let. Řešili státní záležitosti, ale zároveň se věnovali svému byznysu nebo vlastním […]
12. 12. 2024
Co se dělo za zavřenými dveřmi na Hradě a Hrádečku? Co tajila Hana Benešová, co neříkala Marta Gottwaldová, o co se tajně pokoušela Viera Husáková a co pokoušelo Olgu Havlovou?
11. 12. 2024
30 let – 21 titulů v repertoáru – 32 skvělých českých herců – a na jevišti Ungeltu poprvé Barbora Poláková a Marek Adamczyk
5. 12. 2024
V pořadí druhou operní premiérou 141. sezóny DFXŠ s jednotícím tématem Navzdory je Čajkovského drama o hloubce a plnosti lidského niterného prožívání, které je v kontrastu s prázdnotou vnějšího světa