Novou sezónu u Bezručů zahájí premiéra nejslavnější Shakespearovy tragédie Hamlet. Titul se do Divadla Petra Bezruče vrací po 24 letech. Hamlet, jak ho známe, je kompilátem tří textů pocházející z období kolem roku 1600.
Dramaturgyně inscenace Tereza Agelová: „Hamlet se na celém světě hraje každou minutu a postava Hamleta tráví na jevišti nejvíc času ze všech Shakespearových postav.“
V Divadle Petra Bezruče byla hra uvedena pouze jednou, a to v roce 1999, v překladu a režii Jiřího Joska. Hamleta tehdy ztvárnil Richard Krajčo, v roli Ofelie se představila Markéta Haroková (tu uvidí diváci i nyní, tentokrát v roli Gertrudy).
Režisér nového nastudování Dodo Gombár taktéž sáhl po překladu Jiřího Joska, je však autorem výrazné adaptace, včetně toho, že text doplnil i o úryvky z Jungovy Červené knihy, Shakespearových Sonetů a pasáž z Anatomie melancholie Roberta Burtona: „Mírně jsme upozadili politikum textu, i když to bylo rozhodnutí, které přišlo na mysl až postupně. Do popředí se dostává jisté generační napětí, nebo zmatenost po tom, co si mladý člověk naléhavě uvědomuje – že realita dospělosti je s bezpečím i nebezpečím mládí častokrát v krutém kontrastu. Taky bych možná řekl, že vystupuje do popředí rodinné drama, intimní napínavé drama jednotlivců, kteří musí žít v komunitě. Ať už rodiny, nebo jiných vazeb.“
To be, or not to be?
Představitel prince Hamleta Josef Trojan: „Komorní zpracování Doda Gombára je přesně tou adaptací jakékoliv klasiky, která může fungovat v dnešní době. Je to velmi koncentrovaný text a důraz se přikládá právě těm událostem a tématům, která nás vlastně i v tomto čase nasměrovala k tomu tuto klasickou tragédii hrát.”
Kralevic dánský se ocitá ve světě morálního rozkladu. Duch zemřelého otce vyzývá Hamleta, aby pomstil královraždu. Dokonce mu odkryje i jméno vraha. Je možné tomuhle zjevení věřit? Jak jednat ve světě, který je zkorumpovaný až do morku kostí? A jak jednat a neposkvrnit se jeho špínou? A je to vůbec možné?
Josef Trojan: „Každý v sobě máme Hamleta. Někdo víc, někdo míň. Někdo o něm ví a někoho teprve překvapí, až se ozve. Je důležité mít v sobě Hamleta, ale ještě důležitější je ho umět držet na uzdě.”
A dál už zbývá jen ticho
Hamlet u Bezručů je existenciálním křikem nepochopeného člověka. To je v centru tvůrčího zkoumání, které odráží současnou generaci a její místo ve společnosti.
Režisér Dodo Gombár: „Divák by měl mít pocit, že viděné se ho přímo dotýká, že rozumí, na základě nastoleného inscenačního vzkazu, důvodu, proč Hamlet dnes.”
Autor: William Shakespeare, překlad: Jiří Josek, režie a úprava: Dodo Gombár, dramaturgie: Tereza Agelová, scéna a kostýmy: Hana Kelar, Knotková, hudba: Jakub Krajíček, pohybová spolupráce: Adam Mašura, jazyková spolupráce: Eva Spoustová, video: Kristián Šmulík
Hrají: Josef Trojan, Ondřej Brett, Markéta Haroková, Lukáš Melník, Robert Finta / Jáchym Kučera, Barbora Křupková, Vít Hofmann
Premiéra: 22. září