Partneři portálu O divadle

Mecenáši

8. dubna 2025

Ej Áj (Divadlo Na zábradlí)

Divadlo Na zábradlí uvede inscenaci Ej Áj napsanou umělou inteligencí

První premiéra sezóny v Divadle Na zábradlí odhaluje možnosti umělé inteligence v dramatické tvorbě a zamýšlí se nad hrozbami i příležitostmi, které nové technologie přinášejí.

Text inscenace Ej Áj vytvářeli režisér Jan Mikulášek a dramaturg Petr Erbes ve spolupráci se softwarem ChatGPT. Petr Erbes: „Scénář vznikal výhradně úpravami textů vytvořených ChatGPT, sami jsme nic nedopisovali. Byť vliv editace byl pro vznik scénáře zásadní, bylo pro nás důležité zachytit, jak píše umělá inteligence právě teď. Chatbot v určitých situacích napodobuje chování terapeuta, což mi přijde nesmírně zajímavé. Během psaní jsme zkoušeli jeho limity, zejména jak reaguje v krizových situacích – například když je někdo na dně a uvažuje o sebevraždě. Odtud vznikla i cesta parafráze antického mýtu.”

Na základě známého antického mýtu se před tvůrci v průběhu zkoušení rozvíjí sevřené rodinné drama s místy až detektivními prvky. Otec, matka a dvě děti se v prostředí sterilní kuchyňky scházejí při každodenních situacích, které se však mrazivě proměňují pod tlakem všudypřítomné společenské hrozby, politických intrik i rodinných svárů. Vedle uzavřeného příběhu rodiny se však inscenátoři zabývají i umělou inteligencí jako potenciální hrozbou v uměleckém prostředí: „Chtěli jsme zjistit, jakým způsobem nás jako autory a dramatiky může ohrožovat umělá inteligence; jestli nás může nahradit a jakým směrem může ovlivnit psaní scénářů. Co vlastně znamená autorství v době velkých jazykových modelů?“

Navzdory dosavadním představám o budoucnosti AI a dalších nových technologií umělá inteligence zatím nepředstavuje konkurenci pro autory, protože není schopna samostatné tvorby

Petr Erbes o práci s ChatGPT: „S postupujícím časem bylo obtížnější zadávat prompty pro vznik požadované scény. Zatímco na začátku procesu umělá inteligence chrlí nápady celkem bez obtíží, popsat úzce vymezené hranice, do kterých se musí v určité situaci vejít, je komplikovanější.”

Premiéra: 8. listopadu

Více o inscenaci:

Mohlo by vás zajímat

6. 4. 2025
Autor: Nikolaj Vasiljevič Gogol, překlad: Zdeněk Mahler, režie: Sergej Fedotov, scéna: Bára Lhotáková, kostýmy: Petra Štětinová Hráli: Ivan Trojan, Klára Melíšková, Zdenka Volencová, Jan Španbauer, David Novotný, Petr Vydra, Ladislav Frej, Zita Morávková, Jana Holcová, Martin Myšička, Lukáš Hlavica, Pavel Šimčík, Martin Pechlát, Tomáš Měcháček, Denisa Nová Premiéra: 12. ledna 1998 Záznam divadelního představení: Česká televize 1999Rozhovory: Thespis (Ondřej […]
3. 4. 2025
Švandovo divadlo uvede nejdivočejší Ibsenovu hru o rodinných lžích
3. 4. 2025
Příští sezóna přinese v Jihlavě pět titulů činoherního souboru – adaptace filmů, nové původní hry i dramatizaci klasického díla. Sezóna rovněž představí nový formát předplatného ve spolupráci s Národním divadlem Brno. Motto nové sezóny „A co vidíš ty?“ vyjadřuje myšlenku, že na svět i na samotné inscenace se dá dívat z mnoha úhlů. Je zde úhel tvůrce, který příběh vypráví, i úhel diváka, který si příběh interpretuje a prožívá
3. 4. 2025
Práci ZUŠ již devátým rokem vyzdvihuje celostátní festival ZUŠ Open, který se z původního jednodenního happeningu vyvinul v několikatýdenní akci řadící se mezi největší kulturní projekty v České republice. Letos se uskuteční v termínu od 14. května do 6. června