Partneři portálu O divadle

Mecenáši

8. dubna 2025

Divadlo F. X. Šaldy 2024 / 2025

141. sezóna Divadla F. X. Šaldy nese téma: Navzdory

Linda Hejlová Keprtová, ředitelka Divadla F. X. Šaldy: „Každý z nás někdy musí překonat překážky, které vedou k dalšímu poznání a protože většina našich postav jde proti proudu, překonává nejen sama sebe, ale i další nástrahy.”

Premiéry sezóny 2024 / 2025

WEST SIDE STORY (Leonard Bernstein)

Bez nadsázky nejslavnější muzikál všech dob a jeden z vrcholů svého žánru. Poprvé se muzikál West Side Story hrál 26. září 1957 v New Yorku. Okamžitě se stal hitem, samozřejmě především díky hudbě geniálního skladatele Leonarda Bernsteina a náročnýych tanečních čísel, která spolu s hudbou vytvořila silný emotivní výrazový prostředek. Děj je inspirovaný Shakespearovým tragickým příběhem Romea a Julie, který tvůrci zasadili do newyorské čtvrti West Side padesátých let.

SNĚHOVÁ KRÁLOVNA (Hans Christian Andersen)

Nejznámější pohádka Hanse Christiana Andersena, poetický příběh o krutosti královny, která uvězní mladého chlapce Kaie ve svém ledovém světě. Kaiova odvážná přítelkyně Gerda se však lásky nikdy nevzdá a vydává se na nebezpečnou cestu za vysvobozením milovaného chlapce. Taneční adaptace ledově tajemné, až hororové, pohádky je výsledkem opětovné spolupráce trojice autorů – choreografky Mariky Mikanové, skladatele Aleše Březiny a výtvarníka Aleše Valáška.

TRIANGL (Alena Pešková, Jarek Cemerek, Ennio Zappalà)

Tři unikátní choreografické přístupy zabývající se životními pravdami. Přinášejí možnost reflexe rozmanitosti životních proměn. Je to vizuální, emocionální, ale i intelektuální zážitek, který diváka přiměje zamyslet se nad vlastními možnostmi a odpovědností v měnícím se světě. Tři choreografové, tři pohledy, tři myšlenky. Každá jiná, a přece se všechny dotýkají.

ROMEO A JULIE (William Shakespeare)

Romea a Julii lze směle označit za nejslavnější hru o lásce, jaká kdy byla napsána. Nová inscenace v režii Kateřiny Duškové se pokusí prostřednictvím tohoto klasického textu nahlédnout na naše bytí teď a tady. Chce přinést příběh dvou milenců nezkažených dogmaty společnosti, kteří svou lásku prožívají zcela naplno – žijí přítomností, protože vědí, že zítřek už nemusí přijít.

OTEC (Florian Zeller)

Osmdesátiletý André žije se svou dcerou Anne a jejím manželem. Kdysi byl tanečník. Anebo inženýr? Proč má uprostřed odpoledne pyžamo? Kam se poděly jeho hodinky? A jeho dcera Anne? A co dělá v jeho kuchyni ten cizí člověk s kuřetem? Jímavě vtipná i něžně krutá komedie s francouzským citem pro intimitu vystihuje palčivě aktuální téma dneška: stárnutí a odpovědnost dětí za bezmocné rodiče. Hrdina hry zápasí se svou pamětí o svůj vlastní život, rodinu i o sebe samotného. Kdo jsem, když sám sebe ztrácím?

HRSTKA (Samuel D. Hunter)

Dobře napsaná vztahová komedie vychází z nejlepší americké tradice psychologicky propracovaného dramatu a nabízí krásné herecké příležitosti. Dramaturgie hru pro činoherní soubor vybrala z novinek světové dramatiky, v Čechách dosud neuvedených. Překladatelem i režisérem bude Šimon Dominik, někdejší umělecký šéf souboru.

CHARLEYOVA TETA (Jevan Brandon-Thomas)

Převleková komedie anglického autora Brandona Thomase z roku 1892 se na českých jevištích hraje více než sto let, největšího věhlasu dosáhla inscenace Městských divadel pražských s Lubomírem Lipským v titulní roli. Vršící se řada komických situací, jedinečný humor, vycházející z těch nejlepších anglických tradic a lehký závan nostalgie jsou spolehlivou zárukou kvalitní zábavy.

MUSÍME SI POMÁHAT (Petr Jarchovský, Jan Hřebejk, Jiří Janků, Petr Svojtka)

Komediální i dramatický příběh hrdinů proti své vůli, odehrávající se během posledních let druhé světové války na českém maloměstě okupovaném Němci je chytrou a zábavnou sondou do nitra české národní povahy. Hra vznikla podle úspěšné filmové předlohy Jana Hřebejka a Petra Jarchovského a velmi originálním způsobem dává konkrétní obsah pojmům hrdinství i zbabělost. Bezdětní manželé Čížkovi se rozhodnou v roce 1943 ukrývat v tajné spíži svého bytu židovského uprchlíka Davida. Jde daleko více o akt náhody a soucitu, než o promyšlenou odbojovou činnost. Hrdinové se najednou ocitají pod velkým tlakem, kdy hrozí nebezpečí jak ze strany Němců, tak i „poctivých“ českých spoluobčanů…

NEBEZPEČNÉ VZTAHY (Christopher Hampton)

Nejznámější adaptace proslulého francouzského románu v dopisech Choderlose de Laclose Nebezpečné známosti (z roku 1782) s neodolatelnou lehkostí a elegancí líčí milostné hrátky dekadentní rokokové šlechty těsně před velkou francouzskou revolucí. V blahobytné společnosti se dny a noci točí kolem bezuzdných požitků – a na erotické požitky se omezují také vztahy dvou hlavních postav románu: slavného svůdníka vikomta de Valmont a jeho důvěrné přítelkyně markýzy de Merteuil. Jako lehkovážná hra s city vypadá i jejich sázka, která roztáčí celý děj: Valmont má svést nepřístupnou a zbožnou paní de Tourvel. Pod brilantní konverzací, jiskřivými přestřelkami a načechraným rokokovým peřím ovšem zuří cynický boj o moc a bouří touha zraněné ženy po pomstě. A lze vůbec takovou sázku vyhrát?

TYJÁTR MISTRA PEDRA: NORIMBERSKÁ PANNA (Manuel de Falla, Adolphe Charles Adam)

Norimberská panna (La poupée de Nuremberg) je opera o jednom jednání francouzského skladatele Adolpha Charlese Adama, která byla poprvé uvedena 21. února 1852 v pařížském Théâtre Lyrique. Příběh se točí kolem výrobce hraček Cornelia, který stvořil panenku jako manželku pro svého syna a chce ji přivést k životu. Když však přijde čas, vypukne chaos a věci naberou zcela nečekaný spád. Tyjátr Mistra Pedra (El retablo de maese Pedro) je opera na španělské libreto podle epizody z Dona Quijota od Miguela de Cervantese.

EVŽEN ONĚGIN (Petr Iljič Čajkovskij)

Evžen Oněgin je jedním z klenotů ruské hudební tradice. Evžen Oněgin, znuděný rušným společenským životem, odjíždí z města na venkov. Tam se setkává s Taťánou, která se do něho na první pohled zamiluje. Napíše mu dopis, ve kterém se vyznává ze svých citů, je plná ideálů a představ o romantické lásce. Oněgin ale neodpoví, její city neopětuje a lásku Taťány bezcitně odmítá. O několik let později pochopí, že udělal chybu, ale už je příliš pozdě. Taťána z mladičké dívky vyspěla v dospělou ženu, provdala se za knížete Gremina a přijala život bez iluzí. Oněgin jí vyznává lásku, a přesto, že ho Taťána stále miluje, tentokrát je to ona, kdo ho odmítá.

MARYŠA (Emil František Burian)

Maryša je považována za jedno z hudebně nejzdařilejších scénických děl Emila Františka Buriana především pro svou originalitu v syntéze hudby a slova. Po Janáčkově Její pastorkyni a Hábově Matce je opera Maryša často vyzdvihována jako nejvýznamnější dílo české moderní opery, které bylo komponováno na téma z prostředí moravské vesnice.
Burian se intenzivně zajímal o domácí i světovou literaturu a byl obdivovatelem českého i moravského folkloru. Tyto rysy lze spatřit v jeho divadelní i hudebně dramatické tvorbě od samých začátků. Není proto divu, že stejnojmenné strhující drama s tragickým koncem Aloise a Viléma Mrštíkových plné lidových prvků zaujalo skladatele natolik, že se rozhodl převést je do operní podoby.

Mohlo by vás zajímat

6. 4. 2025
Autor: Nikolaj Vasiljevič Gogol, překlad: Zdeněk Mahler, režie: Sergej Fedotov, scéna: Bára Lhotáková, kostýmy: Petra Štětinová Hráli: Ivan Trojan, Klára Melíšková, Zdenka Volencová, Jan Španbauer, David Novotný, Petr Vydra, Ladislav Frej, Zita Morávková, Jana Holcová, Martin Myšička, Lukáš Hlavica, Pavel Šimčík, Martin Pechlát, Tomáš Měcháček, Denisa Nová Premiéra: 12. ledna 1998 Záznam divadelního představení: Česká televize 1999Rozhovory: Thespis (Ondřej […]
3. 4. 2025
Švandovo divadlo uvede nejdivočejší Ibsenovu hru o rodinných lžích
3. 4. 2025
Příští sezóna přinese v Jihlavě pět titulů činoherního souboru – adaptace filmů, nové původní hry i dramatizaci klasického díla. Sezóna rovněž představí nový formát předplatného ve spolupráci s Národním divadlem Brno. Motto nové sezóny „A co vidíš ty?“ vyjadřuje myšlenku, že na svět i na samotné inscenace se dá dívat z mnoha úhlů. Je zde úhel tvůrce, který příběh vypráví, i úhel diváka, který si příběh interpretuje a prožívá
3. 4. 2025
Práci ZUŠ již devátým rokem vyzdvihuje celostátní festival ZUŠ Open, který se z původního jednodenního happeningu vyvinul v několikatýdenní akci řadící se mezi největší kulturní projekty v České republice. Letos se uskuteční v termínu od 14. května do 6. června