Partneři portálu O divadle

Mecenáši

21. prosince 2024

Divadelní svět Brno startuje už od 20. května naživo v divadlech

Od 20. do 25. května 2021 se festival se sníženou kapacitou hledišť uskuteční naživo nejen ve venkovních prostorách, ale i ve vybraných brněnských divadlech.

Pořadatelům mezinárodního festivalu Divadelní svět Brno se podařilo získat výjimku a otevřít divadla. Od 20. do 25. května 2021 se festival se sníženou kapacitou hledišť uskuteční naživo nejen ve venkovních prostorách, ale i ve vybraných brněnských divadlech. Vzhledem k epidemiologické situaci vznikala souběžně online podoba festivalu, která bude zdarma dostupná všem divákům v online prostoru.

„Dlouhé a náročné jednání se vyplatilo a Ministerstvo zdravotnictví se nám rozhodlo udělit výjimku z platných epidemiologických opatření, čímž festivalu coby jednomu z pilotních projektů rozvolňování umožnilo jeho plnohodnotnou realizaci už od prvního dne. Naše velké poděkování za podporu patří i vedení Ministerstva kultury, které vnímá význam festivalu Divadelní svět Brno,“ říká Martin Glaser, ředitel Národního divadla Brno a festivalu Divadelní svět Brno.

Tématem celého festivalu je Nová perspektiva, která se prolíná programovou skladbou a diváckými možnostmi, jak celý festival prožít i virtuálně. Vzhledem k dlouhodobému uzavření divadel bude festivalový program tvořit i řada premiér. Jednou z nich je Manželská historie, kterou během pandemie nazkoušel Divadelní spolek Jedl u příležitosti letošního desetiletého výročí svého založení. Kromě premiérového uvedení v rámci DSB bude ve stejný den dostupná také online premiéra této inscenace v režii Roberta Sedláčka, která vznikla ve spolupráci s platformou Dramox. Během festivalu budou uvedeny i premiéry brněnských divadel – v Mahenově divadle očekávaní Majitelé klíčů Milana Kundery, v Divadle Husa na provázku Setkání spiklenců a v divadle Reduta česká premiéra hry Doktorka britského dramatika Roberta Ickea.

Významným a inovativním dramaturgickým konceptem letošního festivalu jsou nové inscenace českých nezávislých divadel, které vznikly v přímé koprodukci s DSB. Studio Hrdinů pro festival připravilo online premiéru inscenace Oči v sloup. Naživo bude uvedena premiéra Hilsner a ti druzí Divadla Feste a multižánrového festivalu Meeting Brno, která se odehraje na neobvyklém místě Franz Kafka Špitálu v Brně na Kolišti. Divadlo X10 pak v prostorách Divadla Husa na provázku uvede novou hru Tomáše Loužného a Ondřeje Novotného Druzí lidé. Pro dětskou linku festivalu připravilo Divadlo Toy Machine představení David a Goliáš. Další koprodukční projekty divadel Geisslers Hofcomoedianten, Divadla LETÍ a BuranTeatru budou uvedena vzhledem k platným epidemiologickým opatřením až v podzimním epilogu festivalu.

V online prostoru bude festival zahájen formou interaktivního streamovaného pořadu Telefonní ústředna Brno, připraveného společně se soubory Cirk La Putyka a Jatka78. Na piazzettě před Janáčkovým divadlem se naživo uskuteční hudebně taneční projekt Baletu NdB nazvaný Noosféra neboli zmrzlinové andante pro tanečníky a fontánu.

Podstatnou součástí online programu budou i festivalové debaty na téma nové „divadelní“ perspektivy např. SDÍLET A SHRNOUT: Co přinesly dosavadní diskuze o budoucnosti divadel? a SDÍLET A SHRNOUT: Praxe divadla v online prostoru – nové cesty a slepé uličky, moderované filozofkou Alicí Koubovou.

Z loňského roku se do letošního programu přesouvá i nerealizovaná Antická linie, připravovaná jako pocta brněnským divadelním osobnostem Evě Stehlíkové a Františkovi Derflerovi, a Profil režiséra Jana Kačeny. Pro tyto dramaturgické linie vznikla online verze scénického čtení Senecova Oidipa v režii Lukáše Kopeckého, a debata v dokumentární omáčce Hovory z Ján v režii Robina Kvapila, která je symbolickým vyjádřením podpory režisérovi, tvůrci a umělci, který vlivem nešťastné nehody zůstává od podzimu 2019 v dlouhodobě vážném stavu v nemocnici.

Mezinárodní rozměr festivalu zůstane zachován díky atraktivnímu online programu. Festival uvede zdarma inscenace, které byly dlouho v hledáčku dramaturgické rady. Každý den bude možné zdarma zhlédnout po dobu 24 hodin špičkové inscenace z Izraele, Maďarska, Slovenska či Německa. Výjimečná a radikální interpretace Čechovových Tří sester režisérky Susanne Kennedy z německého Münchner Kammerspiele nabídne přelomový pohled na ruskou klasiku. Téma klimatické krize je akcentováno v inscenaci Jezdec na Bělouši kde mj. vizuálně uhrančivá výtvarná podoba inscenace vznikla z několikaměsíční veřejné sbírky plastů z iniciativy Theater Bremen. Výjimečný taneční zážitek If At All v režii uměleckého šéfa Rami Be’era nabídne špičkový izraelský taneční soubor Kibbutz Contemporary Dance Company. Ve výběru záznamů diváci najdou také sugestivní Antigonu ze Slovenského národného divadla, velmi intimní, a přesto nadmíru aktuální, maďarské zpracování Euripidovy tragédie Médea od KV Társulat – Trafó a velkolepou politickou fresku Král Oidipus z německého Residenztheater.

Aktualizovaný program festivalu zde.

Pro návštěvu bude třeba prokázat se platným testem nebo dokladem o očkování či prodělané nemoci. Celou dobu pobytu v divadlech bude třeba nosit respirátor a používat desinfekční prostředky.

OutlookEmoji-1615455770512fb912d59-d587-41a8-8feb-2d6fb70da65c
(pro zvětšení klikni)

Mohlo by vás zajímat

13. 12. 2024
Inscenace inspirovaná investigativou Zdislavy Pokorné z Deníku N, která v době, kdy prezidentský úřad v podstatě vykonávalo duo Martin Nejedlý – Vratislav Mynář na Hradě celý rok sledovala, kdo za nimi na Hrad přijíždí „Vratislav Mynář a Martin Nejedlý vládli Pražskému hradu deset let. Řešili státní záležitosti, ale zároveň se věnovali svému byznysu nebo vlastním […]
12. 12. 2024
Co se dělo za zavřenými dveřmi na Hradě a Hrádečku? Co tajila Hana Benešová, co neříkala Marta Gottwaldová, o co se tajně pokoušela Viera Husáková a co pokoušelo Olgu Havlovou?
11. 12. 2024
30 let – 21 titulů v repertoáru – 32 skvělých českých herců – a na jevišti Ungeltu poprvé Barbora Poláková a Marek Adamczyk
5. 12. 2024
V pořadí druhou operní premiérou 141. sezóny DFXŠ s jednotícím tématem Navzdory je Čajkovského drama o hloubce a plnosti lidského niterného prožívání, které je v kontrastu s prázdnotou vnějšího světa