Jeden večer – dvě umělecké formy. Jedno téma – dva světy. Audiovizuální projekce s dětskými herci – a pohybové divadlo s dospělými performery. On-line radikalizace dětí versus nedospělé chování společnosti. Dvě exkurze na odvrácenou stranu našeho světa, před kterou zavíráme oči. Obě vytvořil stejný kreativní tým, každá ale přistupuje k tématu jiným způsobem.
Víte, o čem si děti na internetu píší? V on-line světě stoupá vlna radikalizace a extremismu mezi dětmi a dospívajícími. Ať žije nenávist! Jsou to jen děti. Stali se obětmi manipulace, nástroji cizích cílů.
Ponořme se do digitální temnoty, o které většina z nás nemá, a možná ani nechce mít, tušení. Když už v tak zkaženém světě žijeme, je vůbec ještě násilí hřích? Jak daleko má dvanáctiletý kluk od takových slov k činům?
Viliam Dočolomanský, režisér, zakladatel Farmy v jeskyni a iniciátor projektu Commander: „V dubnu roku 2020 se v médiích objevila zpráva, že estonská policie dopadla vůdce mezinárodní extremistické on-line organizace. Zjistilo se, že pod přezdívkou Commander se skrývá třináctiletý Estonec, který organizaci založil v jedenácti letech. Tato šokující zpráva pro nás byla impulsem, abychom začali zkoumat, jak se mladí lidé k takto extrémním názorům v on-line světě dostávají, proč se to děje a kam to může vést.”
Commander se však nezabývá příběhem dětského radikálního vůdce, který byl pro tvůrce jen prvotním impulsem ke zkoumání naší společnosti a principů vedoucí k polarizaci a on-line radikalizaci dospívajících. Farma v jeskyni tak upozorňuje na skryté a opomíjené nebezpečí, s nímž se děti a mladí lidé v on-line prostředí setkávají, i na důsledky, jež to pro náš svět může mít.
Jana Tomas Sedláčková z Nadace PPF, za jejíž podpory projekt Commander vzniká: „Projekt Commander je výjimečný hned z několika důvodů. V první řadě poukazuje na zcela reálný a zásadní společenský problém on-line radikalizace dospívajících, kterému se u nás zatím zdaleka nevěnuje pozornost, jakou by si zasloužil. Tvůrci z Farmy v jeskyni ho zkoumají a odhalují prostřednictvím několika uměleckých i vzdělávacích forem a tento mimořádně komplexní a v České republice jedinečný přístup jim dává možnost oslovit široké publikum a přimět ho přemýšlet o tom, co tento fenomén pro naši společnost znamená.”
Projekt má dvě části – uměleckou a edukativní. Uměleckou částí projektu jsou divadelní představení, umělecký film s dětskými herci a videoinstalace, která je aktuálně součástí výstavy Nadějné vyhlídky v Centru současného umění DOX. Edukativní část, to jsou série videí na O2 Chytrá škola a workshopů pro děti.
Inscenace nese nezaměnitelný rukopis souboru Farma v jeskyni.
Viliam Dočolomanský: „Tvorba Farmy v jeskyni se odehrává na hranicích jednotlivých druhů umění. V jejich součinnosti směřuje k vytvoření silného uměleckého zážitku. Náš rukopis je o něco narativnější než pohybové divadlo, avšak abstraktnější než činohra. Inscenace doslova (v dobrém) „útočí“ na všechny smysly. Divák s námi zažije velmi intenzivní tělesnost pohybu v kombinaci se živou hudbou, silnou zvukovou a video složkou, v obrazech, které vytváří napětí a tajemství. Zásadní je pro nás práce s emocemi, chceme diváka vtáhnout do inscenace tak, aby se stal její součástí a spolu sperformery absolvoval unikátní zkušenost.”
Členové souboru Farma v jeskyni přizvali ke spolupráci na projektu řadu expertů, mezi nimi i odbornici na radikalizaci a extremismus Barboru Vegrichtovou: „Jsem z projektu nadšená. Této problematice se věnuji dlouhodobě na akademické i preventivní úrovni a považuji ho za velmi originální, původní a bohužel, musím z pozice experta říct, i za ojedinělý a průkopnický. Líbí se mi právě to, že projekt v sobě snoubí umělecký počin a velké poselství v oblasti edukace, osvěty a prevence.“
Dalšími odborníky zapojenými do projektu jsou psycholožka a socioložka Karolína Presová, lektor digitální gramotnosti Michal Kučerák či norský novinář Øyvinda Strømmena, který byl poradcem při procesu s extremistou Andersem Breivikem.
Režie, choreografie: Viliam Dočolomanský (CZ/SK) dramaturgie: Sodja Lotker (SRB/CZ), Markéta Hrehorová (CZ), hudba: Štěpán Janoušek (CZ), Marcel Bárta (CZ), výprava: Lucia Škandíková (SK)
Hrají:
Divadelní část: Andrej Štěpita (SK), Gioele Coccia (IT), Nicolas Garsaults (FR), Barbora Ješutová (CZ), Matuš Szegho (SK), Hana Varadzinová (CZ), Štěpán Janoušek (CZ)
Audiovizuální část: Julian Hajduk Brown (NZ/SK), Heřman Tajovský (CZ), František Souček (CZ), Tomáš Richard Brenton (KAN/CZ), Michal Vrubel (CZ), Kryštof Brož (CZ), Kryštof Koníček (CZ), Oliver Vyskočil (CZ), Mikuláš Rychetský (CZ).
Premiéra: 13. června v Centru současného umění DOX
Farma v jeskyni pod vedením režiséra Viliama Dočolomanského ve své tvorbě pojí fyzické divadlo, video, film a živou hudbu do jednotné umělecké výpovědi a dlouhodobě se zabývá zkoumáním často opomíjených společenských témat. Aktuální témata a otázky zpracovává prostřednictvím různých uměleckých tvarů a vzdělávacích formátů. Od roku 2018 působí Farma v jeskyni jako rezidenční soubor Centra současného umění DOX, se kterým sdílí odvahu vyjadřovat se uměním k palčivým tématům a překračovat zavedené hranice uměleckých žánrů.
Za 20 let své existence Farma v jeskyni reprezentovala Českou republiku na 3 kontinentech, ve více než 24 zemích a 60 městech. Soubor je držitelem mnoha mezinárodních i českých ocenění: nejprestižnější evropská oborová cena – XII. Europe prize theatrical realities pro režiséra Viliama Dočolomanského, Fringe First Award, Total theatre award, Hlavní cena Alfréda Radoka, opakovaná nominace na Státní cenu Ministerstva kultury za přínos v oblasti divadla a mnoho dalších. Za svůj první film Efeméry získala Farma v jeskyni v roce 2021 Cenu pro nejlepší performery a Cenu diváka na festivalu Screendance v americkém Idahu.