Partneři portálu O divadle

Mecenáši

5. dubna 2025

Chladné dítě (Divadlo DISK)

„Bude to romantický?” Česká premiéra Chladného dítěte v divadle DISK

Inscenační tým v čele s režisérem Tomášem Rálišem se rozhodl pro inscenaci hry „Chladné dítě“ německého dramatika Mariuse von Mayenburga, v Čechách dosud neuvedené. Tato česká premiéra bude první absolventskou inscenací studentů 3. ročníku herectví a 1. ročníku magisterského programu režie a dramaturgie katedry činoherního divadla DAMU.

Hra nabízí koncentrovaný vhled do složité mozaiky životních otázek, výzev a strachů mladých lidí a v groteskní nadsázce je klade do antiteze s generací jejich rodičů. Dramaturgyně Adéla Čermáková: „Mayenburg zachycuje životní situace svých hrdinů již v momentě vyvrcholení dramatických střetů. Rodinné i partnerské vztahy jsou vyčerpány, probublávají na povrch vzájemné animozity a životní plány se rozpadají v prach. Právě ztotožnění se s palčivými tématy mladé generace, jako je přemíra možností, jak naložit se svým životem, jakého zvolit partnera, studium či zaměstnání – vedlo k volbě tohoto titulu.”

Scénografické řešení je svatbou, rodinnou sešlostí, sálem kulturního domu a abstraktním prostorem, kde se všechno děje teď a tady. Tak, jak se střihově mění situace v textu, tak reaguje scénografie, místo realistických prostředí nabízí spíše obrazy a pocity, které čerpají ze samotného jádra každé situace. Scénograf Jakub Peruth: „Bílý podklad celé scénografie funguje jako napnuté malířské plátno, na kterém se zjevují pohnuté rodinné vztahy, křivdy a temné aspekty charakteru každé postavy.”

Bílá scénografie dává prostor také k akcentování kostýmu a tím pádem i jednotlivých postav. „Z realistické podoby, která odkazuje na současnost, se kostým postupně dostává do jakési groteskní nadčasové absurdnosti,” říká autorka kostýmů Anna Havelková.

Jde o druhé sekání Mayenburga a režiséra Tomáše Ráliše, který jako svoji bakalářskou práci inscenoval Perplex: „V Chladném dítěti je vše hravé, pravé, groteskní, upřímné, citlivé, cynické. A já se nemohu ubránit pocitu, že je tu jenom pro nás, abychom se pořádně ušpinili. Domnívám se, že je zásadní, aby bylo divadlo relevantní, živé, aby odráželo záblesky civilizovanosti naší společnosti, a míru její krutosti, jinak nemůže být nikdy opravdovým setkáním a ztratí tak svou podstatu. Od inscenace si slibuji, že bude vybízet k hledání cesty, ke zvážení výhledů a plánů jedince, že nebude předkládat jasné odpovědi, nebude návodem k použití, ale podnětem k tvorbě našich životů.”

Autor: Marius von Mayenburg, překlad: Petr Štědroň, režie: Tomáš Ráliš, dramaturgie: Adéla Čermáková, výprava: Jakub Peruth, kostýmy: Anna Havelková, hudba: Tomáš Dalecký, Tomáš Ráliš, produkce: Klára Markvartová, Karolína Anna Hudská, Lenka Pitronová

premiéra: 31. března

Mohlo by vás zajímat

3. 4. 2025
Švandovo divadlo uvede nejdivočejší Ibsenovu hru o rodinných lžích
3. 4. 2025
Příští sezóna přinese v Jihlavě pět titulů činoherního souboru – adaptace filmů, nové původní hry i dramatizaci klasického díla. Sezóna rovněž představí nový formát předplatného ve spolupráci s Národním divadlem Brno. Motto nové sezóny „A co vidíš ty?“ vyjadřuje myšlenku, že na svět i na samotné inscenace se dá dívat z mnoha úhlů. Je zde úhel tvůrce, který příběh vypráví, i úhel diváka, který si příběh interpretuje a prožívá
3. 4. 2025
Práci ZUŠ již devátým rokem vyzdvihuje celostátní festival ZUŠ Open, který se z původního jednodenního happeningu vyvinul v několikatýdenní akci řadící se mezi největší kulturní projekty v České republice. Letos se uskuteční v termínu od 14. května do 6. června
3. 4. 2025
Doba ropná se v DISKu chýlí ke konci