Čtyři pozoruhodné výkony vyzdvihla mezinárodní porota 32. ročníku Mezinárodního festivalu divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER, který pořádala Divadelní fakulta JAMU. Festivalové sošky Marta tak obdrželi čtyři mladí umělci z Prahy, Manchesteru, Bernu a Krakowa. Festival vyvrcholil ve velkém sále Divadla Husa na provázku slavnostním hodinovým programem. Pětidenní přehlídka je tradičně nesoutěžní, porota však právě soškou Marta dekoruje mimořádné inspirativní počiny.
V kategorii Režie získala za svoji autorskou inscenaci House od God ocenění Eliška Říhová z pražské DAMU. „Nabídla inspirativní pohled, který nastavil zrcadlo naší každodenní realitě nevšedním užitím humoru, jemnosti a metafory,“ komentoval verdikt poroty její člen, švýcarský divadelní režisér a pedagog Davide Giovanzana.
Jeho italský kolega, režisér a herec Luca Vossos ocenil hlavní ženský herecký výkon Frankie Lipman, která byla protagonistkou inscenace Linda z Manchester School of Theare. Vossos uvedl, že mladá herečka vyjádřila širokou a pestrou paletu emocí zvýrazněnou silnou týmovou prací: „Autenticky ztvárnila složitou postavu, která přesahovala její věkové zkušenosti.“
Česká scénografka a umělecká ředitelka Pražského Quadriennale Markéta Fantová za tuto jury předala diplom a Martu mladému švýcarskému herci Moritzi Praxmarerovi, který byl jedním z kvarteta účinkujících v inscenaci Manifesto ze švýcarské HKB Bern Academy of the Arts. Mladý umělec pozornost podle Fantové upoutal svým strhujícím vyprávěním s přeměnou jednoduchých předmětů na imaginativní krajiny. V porotě festivalu letos ještě zasedala maďarská loutkoherečka, režisérka a ředitelka iniciativy FreeSzfe Kata Csató.
Poslední Marta putovala za polskou herečkou Zuzannou Romańskou z rukou ředitele celé přehlídky Michala Zetela. Ten svůj verdikt zdůvodnil plastickým a uvěřitelným ztvárněním kladné postavy, které umožnilo vyznění ostatních neméně kvalitních výkonu postav záporných. Romańská přijela se spolužáky z polské AST National Academy of Theatre Arts v Krakowě a zaujala výkonem v roli učitelky v inscenaci Mučedníci. Ředitel Zetel ve svém proslovu poděkoval za skvělou organizaci letošního festivalu, který je beze zbytku projektem studentů divadelní fakulty hostitelské školy. Obrátil se taky na účinkující: „Byly zde pochybnosti, jestli budete vůbec schopni hrát, režírovat, produkovat a tak dále, teď, po téměř dvou letech fungování v online prostoru… A víte co? Ano, jste toho schopni! A dokázali jste nám to perfektně! Děkuji vám všem za tento Encounter! Jste budoucnost umění, budoucnost lidstva.“
Zetel tak narážel na předloňský zrušený ročník festivalu SETKÁNÍ/ENCOUNTER a jeho loňskou podobu, která se taktéž díky pandemii covidu odehrála jenom virtuálně.
Letos se do Brna sjelo devět uměleckých akademií – při lednovém předvýběru byla tato devítka vybrána z celkem dvaceti šesti přihlášených škol. Inscenace na přehlídce uvedli mladí profesionální herci z Polska, Německa, Rakouska, Švýcarska, Velké Británie, Slovenska, JAMU a DAMU.
Téma letošního ročníku nazvané (IN)VISIBILITY zčásti zrcadlilo výše zmíněnou virtuální organizaci ročníku předešlého, který podle pořadatelů doprovázel pocit odcizení a neúplnosti. Co se týče letošního tématu – Invisibility – tedy různého druhu neviditelnosti, se studentští organizátoři snažili poukázat na fakt, že nebýt vidět (jako poslední dva roky nebyla vidět spousta umělců) neznamená nebýt.