Partneři portálu O divadle

Mecenáši

22. prosince 2024

Bazaar Festival, 24.-27. března

Vzdorování hrozbám skrze tanec, příběhy a vyprávění. Bazaar Festival začíná

Co je hrozbami pro dnešní společnost? Jakými dlouhodobými problémy a otázkami se zabýváme? Evropou, a potažmo celým světem, hýbe nejen válečný konflikt, ale i další politicko-společenské problémy. Dlouhé roky diskutujeme o klimatické krizi a stavu naší krajiny, každý rok více a více intenzivněji. Debata se neodehrává jen v politických kruzích, ale také kultura výrazně zasahuje do podoby světa a společnosti. Jak na tyto otázky reagují progresivní a nekonvenční umělci ze střední a východní Evropy?
Pražský divadelní a taneční Bazaar Festival představí takové tvůrce v rámci svého 8. ročníku, který právě začíná a potrvá až do neděle, 27. března.

Bazaar Festival a jeho umělci nehledají jasně dané odpovědi. Naopak, otevírají další témata, přinášejí nové úhly pohledu a vyzývají k diskuzi. Otevírají příběhy, interagují s diváky, pokládají otázky a prostřednictvím tance, pohybu nebo vyprávění vyzývají k akci nejen ty, se kterými sdílí jeviště, ale stejnou měrou všechny, kteří jejich představení sledují.

Sergiu Matis, choreograf a tanečník rumunského původu, otevře dveře světu, kde se střetává věda s mýty. Prostřednictvím  zvuků 21 druhů vyhynulých ptáků nechává prožívat každého z nás pocit smutku ze ztrát, které zažíváme a které teprve přijdou. Ale právě možnost sdílení tohoto pocitu nás může posunout dál a stmelit. Unikátní taneční i divadelní projekt, který na jevišti propojuje generace i národnosti. Extinction Room (Hopeless.) otevírá letošní festival 24. března v PONCI.

The Opium Clippers, inscenace založena výhradně na vyprávění příběhu a intimní atmosféře, pozve své diváky k čajovému rituálu. Slovinka Neja Tomšič vypráví a skrze ilustrace na čajových hrnečkách a konvičkách transformuje divákův zážitek v umělecky mnohovrstevnatou událost. Drobné malby s sebou nesou velké příběhy 18. a 19. století. Stejně jako se setkává čaj s opiem, setkává se divák s historií. Stačí se jen posadit, zúžit zorničky, naslouchat křehkému hlasu porcelánu a nechat se provést čajovým obřadem.

Příznivci současného tance by neměli zmeškat sobotní Old Pond maďarské choreografky a tanečnice Zsuzsy Rózsavölgyi, která na festivalu není poprvé. Kritik Csaba Králl výstižně napsal: “Captain Cousteau v ženském těle – objevuje a nechává nás objevovat. Její imaginace zahrnuje všechno, co může být přeneseno z žijící, bujné přírody do organického kulturního pohybu. Celý evoluční řetězec je zde zobrazen a rozpracován”.

Srdcem celého festivalu nepřestává být jeho Sobotní Bazaar, kde jsou diváci svědky právě vznikajících děl a následnou diskuzí s umělci se mohou stát součástí tohoto tvůrčího procesu.
Proč vůbec Bazaar Festival vznikl? Protože je místem hlučných debat a dialogu, místem výměn a ne nákupů, místem neřízeného tržiště myšlenek, nápadů, barev a vůní z nejrůznějších koutů Evropy. Sobotní Bazaar je samotnou esencí tohoto konceptu.

Festival v neděli uzavře nejen výprava za opiem Neji Tomšič, ale také work-in-progress. Tvůrkyně Under the Surface první fázi projektu představily loni v rámci Sobotního Bazaaru. Letos můžete zhlédnout, kam se práce Kateřiny Szymanski a Nataschy Noack posunula a společně otevřít jedno z nejaktuálnějších témat, které (nejen) Česká republika řeší: povrchové uhelné doly a s tím spojená otázka, zdali jsme ochotni vzdát se civilizačních výhod ve prospěch naší planety.

Bazaar Festival | 24.-27. 3. 2022 | Praha

čtvrtek 24. března

17:00 | Neja Tomšić (SI): The Opium Clippers | Studio ALTA

20:00 | SLAVNOSTNÍ ZAHÁJENÍ | Sergiu Matis (RO/DE): Extinction Room (Hopeless.) | PONEC – divadlo pro tanec

pátek 25. března

17:00 | Neja Tomšić (SI): The Opium Clippers | Studio ALTA

20:00 | Sergiu Matis (RO/DE): Extinction Room (Hopeless.) | PONEC – divadlo pro tanec

sobota 26. března

15:00-19:00 | SOBOTNÍ BAZAAR | UKÁZKY PROJEKTŮ + diskuze s tvůrci

Alfred ve dvoře

Program Sobotního Bazaaru:

  1. Bartosz Ostrowski (PL), Katinka Wissing (DK) a Bárbara Cordeiro (PT): CHOREOGRAPHIC ATLASES
  2. Musaši Entertainment Company (CZ): MOJE CHALUPA, MŮJ ZÁMEK
  3. Natálie Vacková / Dočasná Company: OUR LAND WE PLANT
  4. Ran Jiao & Fabulous Friends Co ​(CZ/CN/JP/FI/PT): SPIDER, TURTLE, WE

20:00 | Zsuzsa Rózsavölgyi (HU): OLD POND | PONEC – divadlo pro tanec

21:00 | Moderovaná diskuse Se Zsuzsou Rózsavölgyi | host Jana Burkiewicz | PONEC

22:00 | Bazaar taneční party | PONEC – divadlo pro tanec

neděle 27. března

14:00 | Neja Tomšić (SI): The Opium Clippers | Studio ALTA

17:00 | Neja Tomšić (SI): The Opium Clippers | Studio ALTA

20:00 | ras Spielraum & Collective Waves (CZ/DE): UNDER THE SURFACE | WORK IN PROGRESS | Alfred ve dvoře

21:00 | Moderovaná diskuze s Kateřinou Szymanski a ras Spielraum | Alfred ve dovře

22:00 | Závěrečný drink

23.–27. 3. | PĚTIDENNÍ WORKSHOP

10:00 | Zden Brungot Svíteková (SK/CZ):TALKING ABOUT WATCHING – Pražské kreativní centrum

Pětidenní workshop vedený Zden Brungot Svítekovou se soustředí na dávání a přijímání zpětné vazby mezi všemi, kteří mají zájem o plnohodnotný a všestranně přijímaný, a nejen umělecký dialog.

Mohlo by vás zajímat

13. 12. 2024
Inscenace inspirovaná investigativou Zdislavy Pokorné z Deníku N, která v době, kdy prezidentský úřad v podstatě vykonávalo duo Martin Nejedlý – Vratislav Mynář na Hradě celý rok sledovala, kdo za nimi na Hrad přijíždí „Vratislav Mynář a Martin Nejedlý vládli Pražskému hradu deset let. Řešili státní záležitosti, ale zároveň se věnovali svému byznysu nebo vlastním […]
12. 12. 2024
Co se dělo za zavřenými dveřmi na Hradě a Hrádečku? Co tajila Hana Benešová, co neříkala Marta Gottwaldová, o co se tajně pokoušela Viera Husáková a co pokoušelo Olgu Havlovou?
11. 12. 2024
30 let – 21 titulů v repertoáru – 32 skvělých českých herců – a na jevišti Ungeltu poprvé Barbora Poláková a Marek Adamczyk
5. 12. 2024
V pořadí druhou operní premiérou 141. sezóny DFXŠ s jednotícím tématem Navzdory je Čajkovského drama o hloubce a plnosti lidského niterného prožívání, které je v kontrastu s prázdnotou vnějšího světa