Na samém začátku divadelní sezóny se v plenéru ostrova Štvanice před diváky odehrává ikonická řecká tragédie Král Oidipús, nově doplněná dramatem Láios současné autorky Hany D. Lehečkové a tanečním libretem Propast Marie Novákové a Václava Kuneše do podoby původní nedochované trilogie.
Osmý ročník plenérového festivalu antického divadla Antická Štvanice pořádá divadelní soubor Tygr v tísni v koprodukci s Národním divadlem Brno, festivalem Divadelní svět Brno a Divadlem VILA Štvanice.
Hudbu k trilogii složil pravidelný spolutvůrce inscenací festivalu Antická Štvanice Ivan Acher. Prostor hermeticky uzavřené královské zahrady, která se v druhé části zpřístupní divákům a metafyzický prostor propasti, vytvořila scénografka Jana Hauskrechtová.
V titulních rolích krále Láia a Krále Oidipa uvidí diváci Jana Medunu a Matěje Nechvátala. V roli božského posla Herma Denise Šafaříka, v roli věštce Teiresia Michala Kerna. Ženské role, Iokastu mladší a Iokastu starší ztvárňují Rosalie Malinská a Gabriela Mikulková.
Režisérka první části Zuzana Burianová: „První část trilogie, jednoaktovou hru Láios, napsala současná česká prozaička a dramatička Hana D. Lehečková na základě dochovaných verzí mýtů o činech krále Láia, kterými na sebe přivolal kletbu, že jej jeho syn zavraždí a pak se ožení s vlastní matkou. Inscenace vtipně a neúprosně zobrazuje královský pár v krizi. Královna Iokasté touží po dítě, král Láios se vyhýbá vládcovským povinnostem. Thébáné počítají oběti Sfingy. A katastrofa je na spadnutí.”
Druhá část, Sofoklova tragédie v překladu Matyáše Havrdy a Petra Borkovce, Král Oidipús, nás přivádí do města, které se pod vládou nového krále úspěšně vzpamatovalo z úpadku, bylo osvobozeno od Sfingy a otevřelo své brány. Oidipovým politickým programem je transparentnost. Hodlá najít viníka náhlé epidemie moru za každou cenu.
Režisér Krále Oidipa Ivo Kristián Kubák: „Sofoklova tragédie není jen antickou detektivkou, ale i obrazem polis/světa, v němž se nový nadějný lídr snaží usilovně prosadit svůj politický program. Nevidí, neslyší, hlava nehlava jde sobecky za vlastním cílem, jenž se nakonec ukáže být jeho koncem.”
V třetí části, nazvané Propast, nalézáme zestárlého Oidipa v hlubině, do které se před lety vrhla Sfinga, když rozluštil její hádanku. Autorka libreta Marie Nováková: „V tanečně-básnickém sólu hovoří Oidipus v temnotě své slepoty se svým chlapeckým, mužským a stařeckým já a nakonec s dcerou Antigonou, která přichází na samé dno propasti, aby poznala otce.”
Režie: Ivo Kristián Kubák, Zuzana Burianová, Václav Kuneš, dramaturgie: Marie Nováková, scénografie: Jana Hauskrechtová, hudba: Ivan Acher, choreografie: Václav Kuneš
Hrají: Rosalie Malinská, Jan Meduna, Mikuláš Čížek, Denis Šafařík, Matěj Nechvátal, Gabriela Mikulková, Miroslav Zavičár, Michal Kern, Hanuš Bor, Václav Kuneš, Petr Varga, Jonathan Glazer a další
Premiéra: 31. srpna na západní špici ostrova Štvanice. Následuje 9 repríz, až do konce festivalu 14. září.
Festival Antická Štvanice se koná každoročně na začátku sezóny na ostrově Štvanice a uvádí inscenace antických dramat či her s antickým námětem v koprodukci se stálými soubory Divadla VILA Štvanice a spřátelenými režijními osobnostmi (Jan Nebeský, Tomáš Loužný). Letošní ročník doplní dosavadní dramatickou nabídku (Oresteia, Orfeus, Faidra-Prosebnice, Plodnost! Mír! A Bohatství!, Šílený Herkules, Římská Lukrécie) o trilogii Oidipús komplet.