Partneři portálu O divadle

Mecenáši

30. prosince 2024

Anna Saavedra: Kuřačky a spasitelky

Samostatnou kategorií divadel jsou divadla tzv. poloprofesionální. Tím mám na mysli soubor složený z profesionálních herců, kteří spolupracují s profesionálními režiséry, výtvarníky atd., nicméně za ne zcela profesionálních podmínek.

Tou hlavní “podmínkou” bývá nutnost pronajímat si divadelní prostor pro hraní a zpravidla i zkoušení, což může být značná komplikace. Jste odkázání na vlastní schopnosti, případně pomoc “silnějších” (v našem případě Žižkovské divadlo). Naopak výhodou je tvůrčí svoboda a větší možnost umělecké výpovědi, než mají divadelníci tvořící pod hlavičkou oficiálního divadla. To byl také jeden z hlavních důvodů, proč jsem kývla na spolupráci s mladým divadlem La´My, které si založili studenti a nyní už absolventi herectví na pražské VOŠ. Tím druhým důvodem byla spolupráce s režisérem Martinem Vokounem, kterého znám relativně dlouho, ale pracovně to byla naše společná premiéra.

Vybrala jsem text mladé dramatičky Anny Saavedry, která působí v brněnském HaDivadle. Jedná se o velmi volnou, velmi sofistikovanou a velmi vtipnou parafrázi čechovových Tří sester a troufám si říct, že členům  souboru role padly na tělo, ačkoli jsou vesměs napsané pro o něco starší herečky a herce.

A tak jsem se vrátila do role dramaturga, kterou jsem před časem odložila. Zkoušeli jsme, kde se dalo a do prostoru Reduta jazz clubu jsme se natrvalo dostali poměrně nedlouho před premiérou, na druhou stranu, vedení klubu nám vyšlo vstříc a umožnilo nám prodloužené zkoušky. Tím větší muselo být nasazení všech zúčastněných. U tohoto typu divadla bohužel zkouška ani představení nekončí ve chvíli, kdy je konec. Je potřeba všechno uklidit, přestěhovat, uskladnit… a druhý den zase rozbalit. Pro člověka, který zažil dobrodinní divadelního servisu je to poněkud otravné, ale zároveň to má něco do sebe. Možná herec, který už někdy “tahal prakťák” či dramaturg, co stěhoval židle přemýšlí o divadle trochu jinak…

Vystudovala dramaturgii činoherního divadla na DAMU, byla v angažmá v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích a v Městském divadle Kladno. Mezitím byla dramaturgyní na volné noze a v divadlech pracovala jako host. Nejčastěji hostovala či hostuje v Západočeském divadle v Chebu, v pražském Divadle D21 či v Městském divadle Mladá Boleslav. Spolupracovala také s Českou televizí jako externí dramaturg. V současné době učí teorii divadla na Pražské konzervatoři a dramaturgii na VOŠ herecké. Od roku 2014 působí v nezávislém divadelním souboru 3D company, který hraje v Žižkovském divadle Járy Cimrmana. Od září 2020 je kmenovou dramaturgyní Divadla D21.

Mohlo by vás zajímat

13. 12. 2024
Inscenace inspirovaná investigativou Zdislavy Pokorné z Deníku N, která v době, kdy prezidentský úřad v podstatě vykonávalo duo Martin Nejedlý – Vratislav Mynář na Hradě celý rok sledovala, kdo za nimi na Hrad přijíždí „Vratislav Mynář a Martin Nejedlý vládli Pražskému hradu deset let. Řešili státní záležitosti, ale zároveň se věnovali svému byznysu nebo vlastním […]
12. 12. 2024
Co se dělo za zavřenými dveřmi na Hradě a Hrádečku? Co tajila Hana Benešová, co neříkala Marta Gottwaldová, o co se tajně pokoušela Viera Husáková a co pokoušelo Olgu Havlovou?
11. 12. 2024
30 let – 21 titulů v repertoáru – 32 skvělých českých herců – a na jevišti Ungeltu poprvé Barbora Poláková a Marek Adamczyk
5. 12. 2024
V pořadí druhou operní premiérou 141. sezóny DFXŠ s jednotícím tématem Navzdory je Čajkovského drama o hloubce a plnosti lidského niterného prožívání, které je v kontrastu s prázdnotou vnějšího světa