Partneři portálu O divadle

Mecenáši

31. března 2025

Guči, Guči, Guči (Divadlo DISK)

Dotýká se nás všech. Inscenace studentů 3. ročníku katedry alternativního a loutkového divadla DAMU se zabývá emocemi, které vyvolává móda

Tvůrčí tým složený ze studentstva a mladých tvůrců nezávislé scény Bazmek Entertainment se rozhodl najít odpověď na otázku, jak a proč vyvolává móda tolik emocí.

Rozporuplný, toxický, zábavný, dravý i nádherný – takový je módní průmysl i na své nejvyšší úrovni, tzv. haute couture. Tvůrci brněnského divadelního uskupení Bazmek Entertainment si zvolili toto (možná i kontroverzní) téma k autorskému scénickému zpracování. S tématem identity, které je vlastní jak módě, tak i divadlu, se tvůrčí tým rozhodl pracovat jako s pobídkou k expresivní divadelní formě.

Režisérka Eva Lietavová: „Móda a oblékání vyvolává ve společnosti velké emoce. Někdo se jimi nechává rád pohltit a někomu se zase můžou zdát nepřiměřené. Pro naši inscenaci jsou ale výrazné emoce základním stavebním kamenem pohybu, herecké exprese, textu i dalších složek. S nápadnou expresí pracujeme tak, abychom vystihli tvář módního světa a zároveň tyto emoce zobrazujeme tak, aby se v nich našli i ti, kteří módou nežijí. Koneckonců, nelze popřít, že se móda skutečně týká všech. Ovlivňuje, jak se cítíme, jak nás vnímají ostatní a taky zásadním způsobem mění tvář planety, na které žijeme.”

Každá z postav, které se v inscenaci setkávají na večírku po módní události, nese své vlastní téma – setkají se zde například bohyně revoluce s bohem přizpůsobivosti a marketingu, a zároveň osoby různých profesí módního průmyslu.

Dramaturg Patrik Boušek: „Nejdříve jsme s herci probírali, co je na módě zajímá, jak se k ní vztahují a jaké s ní mají zážitky, načež naše výtvarnice Anastazie přišla s návrhy kostýmů inspirovanými jednak těmito rozhovory, a zároveň herci samotnými, jejich energií a náturou. My jsme pak postavy budovali kolem těchto kostýmů, přiřazovali k nim různé atributy, které k módě patří a snažili se určit, jaké role mají ve světě naší hry. Kdo šaty navrhuje, kdo je kupuje, kdo je prodává, atakdále. Tuto představu jsme přednesli hercům a nechali je hrát si s těmito proto-charaktery a na základě jejich improvizací jsme je ještě zpřesňovali. Výsledné postavy sice pracují se stereotypy spojenými s módou, ale rozšiřují je, nebo převrací.”

Více o inscenaci:

Mohlo by vás zajímat

29. 3. 2025
Mamma Mia! je globálním fenoménem od své premiéry. Tento muzikál měl premiéru v londýnském West Endu v roce 1999. Na Broadway dorazil o dva roky později, k nám v roce 2014. V 50 zemích a 440 městech světa jej vidělo už 70 miliónů diváků, hraje se celkem v 16 jazycích. Celosvětovému boomu samozřejmě pomohl i […]
25. 3. 2025
Dotýká se nás všech. Inscenace studentů 3. ročníku katedry alternativního a loutkového divadla DAMU se zabývá emocemi, které vyvolává móda
23. 3. 2025
Autor: Boleslav Polívka, režie: Boleslav Polívka, dramaturgie: Vladimír Kelbl, scéna a kostýmy: Dušan Ždímal, hudba: Jiří Bulis, realizace zvukových koláží: Hynek Heřmanský, technická spolupráce: Pavel Tichý, Jaroslav Tichý Hráli: Boleslav Polívka,  Loϊc Jacot-Guillarmod (Radek Balaš, Damian Weber) Boleslav Polívka: „Mně bylo tehdy dvacet pět. Když pak Radek ze své role vyrostl, začal jsem to hrát se dvěma Švýcary, kteří […]
22. 3. 2025
Benjamin Button – milostný příběh mládnoucího muže a stárnoucí ženy, životní pouť ve společnosti, kde věk určuje hodnotu člověka