Partneři portálu O divadle

Mecenáši

22. prosince 2024

Gazdina roba (Divadlo F.X.Šaldy)

Příběh nezkrotné Evy krajčířky, která se vzepře omezenému vesnickému pořádku, odehraje činoherní soubor pod Ještědem úplně poprvé. Diváci se tu zatím setkali pouze s jeho operní (2014) nebo taneční (2015) verzí

Svou troufalou dramatickou prvotinu napsala Gabriela Preissová (1862–1946) ve svých sedmadvaceti letech na objednávku prvního ředitele Národního divadla Františka Adolfa Šuberta. Hra neznámé krasavice z moravského venkova nadchla i přísného dramaturga Ladislava Stroupežnického a obrovský úspěch premiéry v listopadu 1889 vyvolal jeden z nejbouřlivějších skandálů české divadelní historie, zuřivý spor mezi zastánci pozdního romantismu a průkopníky realismu.

Čas ovšem prověřil, že Gazdina roba svou téměř antickou dramatickou silou a vzácně odvážným tématem dobový kontext dalece přesahuje. Celý ten pokřik okolo prvního uvedení přehlušil onu podstatnou skutečnost, že mladá spisovatelka napsala opravdovou tragédii, jednu z mála v celé české literatuře, odvážnou a znepokojivou. Na jeviště se stále znovu vrací a nepřestává fascinovat další generace diváků. Uchovává si svěžest i drzost autorky, která se nebála pohlédnout do lidských vztahů laskavým i pronikavým srdcem ženy.

Režisér Martin Františák se do Liberce vrací tři roky od premiéry velmi úspěšné inscenace Sylva (2020) podle Vesnického románu Karoliny Světlé, která činohru DFXŠ přivedla na dvě prestižní mezinárodní přehlídky. V současné době vede Švandovo divadlo v Praze, rád ale utíká na chalupu v podhůří Orlických hor. Vesnickému dramatu bytostně rozumí v jeho syrovém zápasu lásky se smrtí, umí v něm vyhmátnout živou divadelní krev. Inscenoval Stroupežnického Naše furianty (Národní divadlo 2023), Topolův Konec masopustu (Divadlo na Vinohradech 2018), Preissové Její pastorkyňu s Dagmar Havlovou (Divadlo na Vinohradech 2016), vlastní adaptaci Křižanova scénáře Je třeba zabít Sekala (Národní divadlo Brno 2015) nebo Maryšu bratří Mrštíků (Zlín 2008).

V Gazdině robě zachovává vybroušenou stavbu tragédie i zvukomalebnost a citovou hloubku stylizovaného nářečí, které Preissová vytvořila. Citlivě čistí archaismy a zpřístupňuje dnešnímu divákovi živé a palčivé téma hry: „Vzorec společenské nesnášenlivosti. Surovost a temnota míst, ve kterých občas žijeme. Pokřivenost falešné morálky a víry. Nepřipravenost mládí na takovýto nerovný souboj.“

Více o inscenaci:

Mohlo by vás zajímat

13. 12. 2024
Inscenace inspirovaná investigativou Zdislavy Pokorné z Deníku N, která v době, kdy prezidentský úřad v podstatě vykonávalo duo Martin Nejedlý – Vratislav Mynář na Hradě celý rok sledovala, kdo za nimi na Hrad přijíždí „Vratislav Mynář a Martin Nejedlý vládli Pražskému hradu deset let. Řešili státní záležitosti, ale zároveň se věnovali svému byznysu nebo vlastním […]
12. 12. 2024
Co se dělo za zavřenými dveřmi na Hradě a Hrádečku? Co tajila Hana Benešová, co neříkala Marta Gottwaldová, o co se tajně pokoušela Viera Husáková a co pokoušelo Olgu Havlovou?
11. 12. 2024
30 let – 21 titulů v repertoáru – 32 skvělých českých herců – a na jevišti Ungeltu poprvé Barbora Poláková a Marek Adamczyk
5. 12. 2024
V pořadí druhou operní premiérou 141. sezóny DFXŠ s jednotícím tématem Navzdory je Čajkovského drama o hloubce a plnosti lidského niterného prožívání, které je v kontrastu s prázdnotou vnějšího světa