Partneři portálu O divadle

Mecenáši

26. prosince 2024

Ředitelem Činoherního klubu je Tomáš Suchánek

Rok 2023 je pro Činoherní klub rokem změny ve vedení divadla. Dosavadní ředitel Vladimír Procházka se rozhodl po 23 letech v ředitelské funkci z divadla odejít. Na postu ředitele jej střídá dlouholetý manažer ostravského Divadla Petra Bezruče Tomáš Suchánek

Ve středu 7. prosince proběhl v Činoherním klubu po představení Podivného odpoledne dr. Zvonka Burkeho večírek na rozloučenou s ředitelem Vladimírem Procházkou. Na oslavě nechyběli režisér Ladislav Smoček nebo herci Bolek Polívka, Ondřej Vetchý či Petr Nárožný. Vladimír Procházka s koncem roku ve své funkci končí po téměř 23 letech (ředitelem byl od července 1999, zároveň byl i uměleckým šéfem – tuto funkci předal v roce 2018 nejdříve Ondřeji Sokolovi a posléze Martinu Fingerovi).

Jeho spojení s Činoherním klubem však trvá již od poloviny 70. let, kdy sem nastoupil jako lektor a později tu začal působit jako dramaturg. Podílel se na více než 70 inscenacích Činoherního klubu a zcela zásadně tak spoluutvářel jeho podobu: „Činoherní klub byl vždycky divadlo, které mi vyhovovalo. Svými základními východisky, svým pohledem na svět, svým přemýšlením, smyslem pro humor i estetikou své tvorby. Když jsem do něj přišel, líbilo se mi a neměl jsem potřebu je nijak měnit či opravovat. Snad jen dále rozvíjet a usměrňovat.“

K současnému směřování Činoherního klubu na začátku sezóny řekl: „Vím, že se mi nebude všechno nové úplně líbit, ale také vím, že divadlo je třeba dělat osobitě a po svém. Činoherní klub má už sedmapadesát let své pevné pilíře. Na ně lze postavit novou střechu, vyplnit je novými stěnami a zařídit novým, současnějším nábytkem. Ty pilíře tu ale pořád jsou. A tak si je na závěr troufnu připomenout. Tvůrčí svoboda, smysl pro humor, neortodoxnost, slušnost, vzájemný respekt, dobrovolnost, svobodomyslnost, velkorysost, liberálnost. Schopnost původně vidět, mít něco skutečně na srdci a poutavě to vyjádřit. Já vím. Ne vždycky to jde, ne vždycky se to stejně daří. Mám ale mnoho dobrých důvodů se domnívat, že ti, v jejichž rukou teď Činoherní klub je a bude, to umějí.“

Od ledna 2023 Vladimíra Procházku ve funkci ředitele vystřídá Tomáš Suchánek, dlouholetý kreativní manažer Divadla Petra Bezruče v Ostravě, který uspěl ve výběrovém řízení vyhlášeném loni na podzim: „Tvorbu Činoherního klubu sleduji přes třicet let. Nejprve jsem, jako student se vstupenkou za desetikorunu, z činoheráckého bidýlka hltal mistrovské herecké výkony Libuše Šafránkové, Niny Divíškové, Josefa Abrháma, Petra Nárožného, Ondřeje Vetchého a mnoha dalších. Posléze jsem, jako dramaturg Dream Factory, vybíral výjimečné inscenace pro festival. Je mi velkou ctí, že dnes mohu být součástí této legendární pražské scény“, říká Tomáš Suchánek a dodává: „Činoherní klub je mi blízký svou poetikou, komorním prostředím, blízkostí herců a diváků. Spatřuji tu velkou podobnost s Bezruči, kde jsem strávil 25 let svého profesního života. Máme nač navazovat a pokusíme se o to. Těším se na setkávání s výraznými režiséry, špičkovými herci, novými kolegy a především našimi diváky!“

Tomáš Suchánek se narodil v Českém Těšíně, po studiu gymnázia ve Frýdku-Místku vystudoval obor sociologie – andragogika na Univerzitě Palackého v Olomouci. Takřka čtvrt století působil jako kreativní manažer ostravského Divadla Petra Bezruče, kde se setkal s osobnostmi, které ovlivnily jeho umělecké směřování. Rád vzpomíná na Janusze Klimszu, Jana Mikuláška a Martina Františáka. V roce 2009 stál u zrodu festivalu Dream Factory Ostrava, jehož je ředitelem a dramaturgem. Od stejného roku působil jako externí pedagog na Slezské univerzitě v Opavě, kde přednášel kulturní management. Od roku 2019 je členem odborné poroty Cen Thálie.

Mohlo by vás zajímat

13. 12. 2024
Inscenace inspirovaná investigativou Zdislavy Pokorné z Deníku N, která v době, kdy prezidentský úřad v podstatě vykonávalo duo Martin Nejedlý – Vratislav Mynář na Hradě celý rok sledovala, kdo za nimi na Hrad přijíždí „Vratislav Mynář a Martin Nejedlý vládli Pražskému hradu deset let. Řešili státní záležitosti, ale zároveň se věnovali svému byznysu nebo vlastním […]
12. 12. 2024
Co se dělo za zavřenými dveřmi na Hradě a Hrádečku? Co tajila Hana Benešová, co neříkala Marta Gottwaldová, o co se tajně pokoušela Viera Husáková a co pokoušelo Olgu Havlovou?
11. 12. 2024
30 let – 21 titulů v repertoáru – 32 skvělých českých herců – a na jevišti Ungeltu poprvé Barbora Poláková a Marek Adamczyk
5. 12. 2024
V pořadí druhou operní premiérou 141. sezóny DFXŠ s jednotícím tématem Navzdory je Čajkovského drama o hloubce a plnosti lidského niterného prožívání, které je v kontrastu s prázdnotou vnějšího světa