Partneři portálu O divadle

Mecenáši

22. prosince 2024

Krvavá svatba (Divadlo D21)

„Raději být mrtvý bez krve, než zůstat naživu bez srdce.“

Sezóna 2022/23 v Divadle D21 – sezóna s podtitulem Amputace srdce

Lze žít bez srdce? Dá se o něj dobrovolně přijít? A co ho prostě odříznout? V této sezóně bude D21 mapovat osudy těch, kteří se za různých okolností rozhodli svá srdce umlčet, zkusili vypudit cit – a možná, že i soucit – ze svého života. Nebo za ním naopak jít i „přes mrtvoly“.  Cesta povede klikatou cestou od lásky k nenávisti a třeba sáhne až do hloubi srdcí.

Krvavá svatba

První premiérou nové sezóny bude Krvavá svatba španělského básníka a dramatika Federica Garcíi Lorcy (1932). Jedna z nejslavnějších her „básníka temné smrti“, strhující drama o lásce a vášni až za hrob. Od vzniku tohoto ikonického textu uplynulo již 90 let, stále má ale své kouzlo i moc promlouvat k srdci diváka v jakékoli době. Radikální výklad i úprava Lorcova textu pracují se třemi podobami či životními stádii ženy.

Hra bude uvedena v překladu Antonína Přidala a citlivé, i když radikální, úpravě režisérky inscenace Diany Šoltýsové. Pro její tvorbu je typická originální stylizace, výrazná hudební i pohybová složka a intenzivní herecký projev. Jsou jí vlastní tzv. ženská témata či nazírání silných příběhů z této perspektivy. Pracuje s minimalistickou scénografií a zřetelnými symboly. Na jevišti D21 tak vzniknou za zvuků romských lidových písní působivé scénické obrazy inspirované španělským venkovem, Lorcovými verši a okrajově také slavnými díly výtvarného umění.

Jedním z východisek pro inscenační výklad byl bezesporu také současný stav světa poznamenaného válkou. Vize lidského společenství, které se ocitá náhle „bez mužů“, ale také ženský úděl v určitém – celkem nemilosrdném – společenském uspořádání, jsou tématy, která se v Krvavé svatbě zrcadlí.

Divadelní herečka – a v posledních letech též režisérka – Diana Šoltýsová pochází ze západočeského Lokte. Vystudovala činoherní herectví na DAMU, diváci ji mohli vidět například v Městských divadlech pražských, Komorní činohře, Činoherním klubu, 3D company, Městském divadle Mladá Boleslav či Městském divadle Kladno. Spolu s režisérem Martinem Vokounem vede už několikátý herecký ročník na VOŠH v Praze Michli. Kromě pedagogické práce byla její první režií inscenace Máma říkala, že bych neměla, která se v současné době reprízuje jako hostující inscenace také v D21. Dále inscenovala vlastní adaptace bestsellerů Vyhnání Gerty Schnirch Kateřiny Tučkové (3D company v Žižkovském divadle Járy Cimrmana) a Hana Aleny Mornštajnové (Klicperovo divadlo Hradec Králové). Výrazné byly také její originální komorní inscenace v rámci tzv. Barového divadla (Jenůfa za 31 minut, Medeia za 31 minut a další). S Divadlem D21 spolupracuje poprvé. Nedávno založila vlastní divadelní spolek jménem DIDIART.

Autor: Federico García Lorca, překlad: Antonín Přidal, inscenační úprava: Diana Šoltýsová, Jiří Koula, režie: Diana Šoltýsová, dramaturgie: Kristýna Čepková, hudba: Ibby, výprava: Agnieszka Pátá Oldak, pohybová spolupráce: Iris Kristeková

Hrají: Markéta Burešová j. h., Zuzana Částková j. h., Stela Chmelová, Hana Mathauserová, Aneta Kalertová j. h., Barbora Kostkanová j. h., Jaroslava Košková j. h., Kateřina Kuboušková j. h., Kateřina Zapletalová j. h., Samuel Neduha

Premiéra: 25. listopadu

Benešův posel 

Tomáš Jarkovský, Jakub Vašíček

Vůbec první divadelní zpracování tzv. Nečasovy mise! Autorský projekt osvědčeného režijně-dramaturgického tandemu, jinak též vůdčích osobností Divadla DRAK, kteří už v D21 stvořili úspěšné inscenace CLOUD a Emil čili O Háchovi. Tentokrát se tvůrci zaměří na další historické téma, které se však naší současnosti dotýká možná více, než bychom si přáli. To téma lze pracovně nazvat „muži kolem Mnichovské dohody”. Víme opravdu, jaké byly okolnosti onoho aktu „amputace pohraničí“? Kým byl Edvard Beneš, jakou roli v našich soudobých dějinách sehrál a obstál by jako politik i dnes?

Režie: Jakub Vašíček

premiéra: duben 2023

Pěna dní

Boris Vian, Jakub Šmíd

Komorní adaptace románu francouzského spisovatele a muzikanta Borise Viana. Lehkonohý, fantaskní, humorný i zdrcující výlet do krajiny srdce – do lehce absurdního světa, kde vodovodní potrubí obývají úhoři, z piana prýští alkohol a v plicích vám může vyklíčit leknín. Je to svět zdánlivě bez pravidel, ve skutečnosti je ale stejně neúprosný jako ten náš. Čeká nás oslava lásky, svobodné imaginace i memento toho, čemu nikdo z nás neujde, jakkoli máme přirozené sklony koupat se bezstarostně v „pěně dní“.

Režie: Jakub Šmíd

Premiéra: 26. a 27. května 2023

Mohlo by vás zajímat

13. 12. 2024
Inscenace inspirovaná investigativou Zdislavy Pokorné z Deníku N, která v době, kdy prezidentský úřad v podstatě vykonávalo duo Martin Nejedlý – Vratislav Mynář na Hradě celý rok sledovala, kdo za nimi na Hrad přijíždí „Vratislav Mynář a Martin Nejedlý vládli Pražskému hradu deset let. Řešili státní záležitosti, ale zároveň se věnovali svému byznysu nebo vlastním […]
12. 12. 2024
Co se dělo za zavřenými dveřmi na Hradě a Hrádečku? Co tajila Hana Benešová, co neříkala Marta Gottwaldová, o co se tajně pokoušela Viera Husáková a co pokoušelo Olgu Havlovou?
11. 12. 2024
30 let – 21 titulů v repertoáru – 32 skvělých českých herců – a na jevišti Ungeltu poprvé Barbora Poláková a Marek Adamczyk
5. 12. 2024
V pořadí druhou operní premiérou 141. sezóny DFXŠ s jednotícím tématem Navzdory je Čajkovského drama o hloubce a plnosti lidského niterného prožívání, které je v kontrastu s prázdnotou vnějšího světa