Po více než třiceti letech se na pardubické jeviště vrátila Věc Makropulos Karla Čapka – MAKROPULOS musical autorů Ondřeje Soukupa, Gabriely Osvaldové a režiséra Petra Novotného (pod pseudonymem tvůrce libreta Petra Abrahama).
Dramaturgyně hry Anna Hlaváčková: „Nové zpracování nesmrtelné látky vzniklo ke stému výročí světové premiéry původního dramatu. I po sto letech tedy Čapkovo dílo stále žije a vzhledem k pokrokům, jichž od té doby lidstvo a jeho medicína dosáhly, může dnes působit dokonce ještě naléhavěji, až nesmrtelně.“
Hra začíná dvě hodiny před půlnocí na sklonku roku 1922. „V čerstvě otevřené pražské Lucerně začíná silvestrovská show, jejíž hlavní hvězdou je excelentní zpěvačka Emilia Marty. Než přijde Nový rok, dokáže tato záhadná femme fatale obrátit život naruby prakticky každému, s kým se setká. Tentokrát ale nekompromisně sleduje svůj vlastní zájem, díky němuž je naživu už tři sta let – věc Makropulos,“ popisuje výchozí bod děje Anna Hlaváčková.
Režisér Petr Novotný: „Nápad na to, kam posunout příběh Karla Čapka, vznikl ze spolupráce s Hanou Zagorovou, pro kterou jsem po jejím účinkování v Jacku Rozparovači hledal nějakou velkou roli, kde by také mohla hodně zpívat. I když z toho nápadu nakonec sešlo, paní Hanka zůstala jeho velkou a zásadní inspirací. Věc Makropulos je doslova těhotná tím, aby na jevišti Emilia Marty vystoupila také ve svém umění, o němž se tak pochvalně mluví. K činohře proto přibyla určitá plocha, řekněme, jazzových šansonů, ve kterých Emilia Marty zpívá o svých životních zkušenostech. Někdy jsou k pláči, někdy k smíchu, někdy jsou sarkastické, jindy ironické.“
Detail inscenace: