Divadlo Na zábradlí ve své pětašedesáté sezóně uvede scénické provedení povídek finské autorky Rosy Liksom, dramatizaci bestselleru Dani Horákové O Pavlovi či Tolstého Vzkříšení v dramatizaci Armina Petrase.
Ředitel divadla Petr Štědroň: „Žijeme ve virulentním světě plným změn, zcela nečekaných jednání, ve světě zvůle, ale i komiky a radosti. V příští divadelní sezoně nás čeká hned několik titulů, které budou nahlížet osobní lidské tragikomedie, zkázu i půvab mezilidských vztahů a skrze tyto vztahy budou bolestně a pravdivě reflektovat i poměry v současné společnosti. Těším se ale také na celou řadu doprovodných programů, setkávání s diváky, prohlubování našich zážitků, emocí a pohledů na svět.”
První premiérou sezony bude nová inscenace Jana Mikuláška Medvěd s motorovou pilou a jiné podivuhodné příběhy, tentokrát na motivy krátkých povídek finské autorky Rosy Liksom. Ve spolupráci s dramaturgem Borisem Jedinákem uvede v listopadu Mikulášek hudebně-scénickou koláž povídek na téma zdánlivě běžných životních situací, které však autorka podává s krutou upřímností a notnou dávkou černého humoru.
Boris Jedinák: „Na povídkách Rosy Liksom nás fascinuje jednak její neuvěřitelný nadhled, se kterým vykresluje většinou nepříliš šťastné osudy svých postav – outsiderů, a řadu jejich chybných rozhodnutí, a jednak způsob, jakým do krutých, černohumorných příběhů vtipně ukrývá často tíživá společenská a sociální témata. V povídkách, které se na první pohled mohou zdát být ,pouze’ brutálními anekdotami, sehrává ale svou důležitou roli nacionalismus, Liksom upozorňuje na závažné chyby v trestním systému, vzdělávání, nebo kriticky vykresluje nepoměrně odlišnou životní úroveň v metropoli a na venkově. Kombinací těchto dvou rovin, humoru a bolavých společenských témat, pro nás jevištní zpracování jejích povídek zapadá do dramaturgické linie Divadla Na zábradlí.”
V druhé premiéře sezony se stejně jako v legendární inscenaci Zlatá šedesátá bude tvůrčí tým zabývat osobností filmového režiséra a scénáristy Pavla Juráčka. Tentokrát však půjde o pohled z opačné strany – na rozdíl od „Šedesátek“, které jsou dramatizací Juráčkových deníků, vycházejí režisérka Anna Klimešová a dramaturg Petr Erbes z bestselleru O Pavlovi, jehož autorkou je Juráčkova třetí manželka Daňa Horáková. Dílo nominované na cenu Magnesia Litera za rok 2021 se věnuje postavě filmařského bonvivána v jeho soukromém životě a manželském pobytu v exilu a senzitivním ženským pohledem odkrývá Juráčkovy stinné stránky.
Že půjde o něžnou a citlivou sondu do partnerského života v totalitě i zahraniční izolaci naznačuje také to, že režisérkou inscenace bude právě Anna Klimešová, jejíž dřívější práce na významných jevištích české příspěvkové i nezávislé scény vynikají důrazem na společenská témata i pečlivou prací s atmosférou okamžiku.
Mezi novinky této pražské scény bude patřit také inscenace s komorním obsazením s názvem Skokani. V podání Petra Čtvrtníčka a Jakuba Žáčka tak bude na jevišti Divadla Na zábradlí poprvé uveden dramatický text úspěšného českého spisovatele a scénáristy Jaroslava Rudiše, který svou novou hru píše hercům přímo na tělo.
V červnu Zábradlí uvede další z adaptací velkých děl světové literatury – román Lva Nikolajeviče Tolstého Vzkříšení v dramatizaci německého dramatika Armina Petrase, která dosud nebyla na českých jevištích uvedena a překladu ředitele Divadla Na zábradlí Petra Štědroně. Režisér Jan Mikulášek tak naváže na svou režii Balzacových Ztracených iluzí a představí pražskému publiku palčivě aktuální kritiku ruské společnosti na pozadí bolestivého milostného vztahu.
Poslední projekt Divadla Na zábradlí v nadcházející sezoně vznikne ve spolupráci s mladým režisérem a nedávným absolventem katedry alternativního a loutkového divadla DAMU Štěpánem Gajdošem, který na Zábradlí uvede imerzivní inscenaci.
Rosa Liksom: Medvěd s motorovou pilou a jiné podivuhodné příběhy
Režie: Jan Mikulášek, dramaturgie: Boris Jedinák, scéna, kostýmy: Marek Cpin, hudba: Vojtěch Vondráček
Hraji:́ Jiří Vyorálek, Vojtěch Vondráček, Michal Bednář, Magdaléna Sidonová, Dita Kaplanová, Johana Matoušková, Kateřina Císařová, Lucie Flemrová
Premiéra: 4. listopadu 2022
Inscenace Jana Mikuláška vychází z povídek finské prozaičky a dramatičky Rosy Liksom, pro které je příznačný černý humor a astronomický nadhled nad zamotanými osudy hlavních postav. Ve svých krátkých, velmi stručných textech nechává promlouvat figury, kterým zpravidla nikdo nenaslouchá a které zůstávají často skryté ve stínu, ve špinavých bočních uličkách nebo na odlehlém, opuštěném venkově. Autorská koláž zachycuje komický absurdní svět, ve kterém se násilí, alkohol a drogy stávají denním chlebem, v němž nikdo netuší, co přinese další den, a kde nezbývá nic jiného, než se nemilosrdným hříčkám osudu smát.
Daňa Horáková: O Pavlovi
Režie: Anna Klimešova, dramaturgie: Petr Erbes
Hrají: Anežka Kubátová, Magdaléna Sidonová, Kateřina Císařová, Vojtěch Vondráček, Michal Bednář
Premiéra: 28. dubna 2023
Miluju Tě. Miluju Tě. Miluju Tě… Už jsem Ti vlastně řekl, že Tě miluju?
O vrstvách paměti a o různých podobách Pavla Juráčka. O tom, co se vztahem lidí udělá život v malé garsonce v exilu a o mnoha úrovních samoty. O všech nepřítomných, se kterými dennodenně žijeme. O plamenných očích černého myslivce. O čisté a očistné lásce. O péči a pomoci. O Daně.
„Někdy se ptám, jestli mi neubližoval, aby mě chránil. Jestli nechtěl, abych včas utekla, abych vedle něho nepřišla o rozum. A navíc mne poslední dobou zmáhá pocit, že jsme si byli podobnější, než jsem si ochotna připustit.“ – Daňa Horáková
Lev Nikolajevič Tolstoj / Armin Petras: Vzkříšení
Režie: Jan Mikulášek, překlad: Petr Štědroň, dramaturgie: Dora Viceníkova, scéna, kostýmy: Marek Cpin
Hrají: Miloslav König, Dita Kaplanová, Jana Plodková, Barbora Bočková, Kateřina Císařová, Václav Vašák, Jiří Černý, Michal Bednář
Premiéra: 16. června 2023
Od chvíle, kdy se kníže Něchljudov, tehdy mladý voják, seznámil s ještě mladší služkou Káťou Maslovovou, uplynulo mnoho let, desítky let. Byl okouzlen, zneužil jejího mládí na velikonoční hostině a pak na ni zapomněl, stejně jako mnozí po něm. Nyní je předvolán k soudu jako porotce. A v prostitutce obviněné z vraždy poznává dávnou dívku. Nemůže odvrátit rozsudek – ani vědomí, že za tento neúspěšný život, který nyní musí pokračovat a možná skončit v sibiřském vyhnanství, může jen on sám. Co z toho ale vyplývá? Lze zvrátit osud, vlastní nebo cizí? Jak funguje odpuštění, jak se zaklíná odpuštění? A co když se svět, který chce nyní Něchljudov změnit, vůbec změnit nechce?
Vzkříšení je posledním Tolstého románem a zároveň románem, který nejzřetelněji ukazuje na současnost. Začíná v Moskvě 19. století a končí v bezčasí, bez místa, v nicotě. Tam jsou všichni shromážděni: nepochopení, vyplivnutí, bojovníci za spravedlnost. Revoluce a odpor, vášeň, moudrost, nemoc a utopie zde nacházejí své poslední útočiště mezi štěkajícími psy. Román velkého ruského spisovatele zachycuje mistrovskou formou společenskou atmosféru carského Ruska z konce 19. století.