Po třiaosmdesáti letech se na repertoár činohry Národního divadla moravskoslezského vrací slavná klasická komedie Carla Goldoniho Sluha dvou pánů. A bude to Goldoni po ostravsku…
Dramatik a zároveň režisér Tomáš Svoboda klasickou komedii dell’arte zachoval, ale přenesl ji do ryzí ostravské současnosti: použil dávku ostravské rázovitosti, mnoho komických záměn, nedorozumění a schválností, ale i to nejpeprnější z českých, moravských i slezských nářečí včetně hantecu a mluvy „po našymu“ (Truffaldino – „pěrun z Dubiny, co ma po dvuch šichtach!”).
Inscenace Goldoni po ostravsku aneb Sluha dvou pánů je tedy výraznou autorskou adaptací slavného kusu Carla Goldoniho z roku 1745. Zachovává klíčové dějové motivy, ale Tomáš Svoboda přenesl děj i postavy do prostředí autosalonů kdesi v současné Ostravě. Hledá komiku ve slovním humoru (paroduje různá nářečí), což byl rys naprosto typický pro komedii dell’arte, a zároveň stále chce tvořit lidovou zábavou.
Dramaturg Adam Gold: „Tomáš Svoboda pohlíží na celou původní hru s patřičnou dávkou nadhledu a s vehemencí a drzostí ji chce přizpůsobit dnešku. Goldoni po ostravsku je tak stále živelnou fraškou odkazující na to nejlepší z původního žánru, je komedií o vychytralosti, ale zároveň chce být živoucí inscenací, hranou dnes a pro ostravské (naše) publikum. Divák se tak může těšit na prostředí oprýskaného autosalonu-servisu, ve kterém polští zloději aut “uzdravují“ své stroje. Na romského krále, který za ojeté BMW slíbí i vlastní dceru, na jednu drsnou kelnerku z ‚Přívoza‘, na brněnskou ‚kocnu‘ a pražského kořena, kteří se hledají, aby našli společnou lásku v (reálně už dávno ne!) černé Ostravě.”
Nekorektní humor provází celý děj, nechybí vulgarismy a komedie je tedy vhodnější pro diváky od 15 let výše.
Tomáš Svoboda: „Je to permanentně drzý a naprosto nekorektní. Chováme se šovinisticky, rasisticky, ale zároveň je v tom nadhled a láska, takže to najde pochopení… Je i není to za hranou – hrdina není rasista, je to prostě debil. Ženy tu mají pěknou kastli a slušný airbagy, mluvíme s touhle metaforou a je to i příšerně šovinistický, ale je v tom láska a je to k sežrání! Má to hravost. Vždycky zlepší inscenaci, když se v ní uráží Brno. Všechny ty vtipy na Brňáky máte vy Ostraváci rádi a je to tam! Bude to legrace a pořádná jízda!“
Režie: Tomáš Svoboda, dramaturgie: Adam Gold, scéna: Nikola Tempír, kostýmy: Lenka Odvárková, hudba: Jiří Hájek
Hrají: Jiří Sedláček, Lada Bělašková, David Viktora, Vít Roleček, Kateřina Breiská / Petra Kocmanová, Martin Dědoch, Renáta Klemensová / Kamila Janovičová, Sára Erlebachová, Petr Panzenberger, Jiří Fiala, Jan Vrbacký, David Mikuš, Marek Čajan, Rostislav Hrib, Václav Haiker, Pavel Vaňásek, Ema Brezinová, Lucie Kraftová, Jan Vrbacký, Jiří Fiala, Patrik Kříž, František Randýsek
Tomáš Svoboda (nar. 1972) je český dramatik, scenárista, překladatel a divadelní a filmový režisér. Po absolutoriu studia režie na brněnské JAMU působil jako umělecký šéf Loutkového studia Nítě Západočeského divadla v Chebu, později v pražském Divadle Rokoko a v Městském divadle Kladno. Dnes pracuje jako host pravidelně na řadě scén u nás i v zahraničí, zejména v Polsku. Z polštiny rovněž překládá divadelní hry, činohra NDM uvádí jeho překlad úspěšné komedie Testosteron. V minulosti úzce spolupracoval s dramatikem, dramaturgem a scenáristou Petrem Kolečkem. Dnes se Tomáš Svoboda věnuje také filmové režii. Debutoval v roce 2014 komedií Hodinový manžel, v současné době připravuje svůj čtvrtý snímek s názvem Indián.